Les persones de la tercera edat segueixen sent preses fàcils per a tot tipus d'estafadors. Resulta molt important advertir de les amenaces de tantes estafes a què solen ser sotmesos; una de les darreres que s'han conegut és la del botó vermell.
Conegut com l'estafa del botó vermell, la Policia Nacional ha compartit un comunicat a través de les xarxes socials en què adverteix del perill que comporta aquest frau per a la gent gran, usuàries habituals d'un servei que, fins fa poc, considerava un suport per a les necessitats.
L'estafa és tan esperpèntica com el fet de quan s'activa el botó vermell d'emergència per demanar ajuda, en comptes de presenciar-se el treballador d'emergències de torn, qui apareix a la llar de la persona gran, és algú que està simulant ser un treballador del servei d'assistència 112, amb l'objectiu de sostreure dades personals i bancàries, fins i tot arribant a intentar formalitzar un cobrament mensual.
El comunicat, via X (Twitter) de la Policia Nacional, ve acompanyat amb un petit vídeo en què una agent de policia s'encarrega de detallar les claus d'aquesta estafa que té com a objectiu principal aprofitar-se de la gent gran. No deixa de ser paradoxal que un artefacte que s'ha creat per facilitar la vida dels grans, assegurant-ne tant la comoditat com la tranquil·litat i evitant el pas d'haver de marcar cap dígit, s'hagi convertit en un veritable parany de conseqüències imprevisibles, que afecta greument l'assossec de la gent gran.
Un problema que requereix una gran consciència social
Les estafes a la gent gran és un problema social que, lluny de solucionar-se, cada vegada sembla empitjorar amb més transcendència. Al grup de falsos revisors d'aigua, gas i telèfon, se'ls afegeix els d'aquests assistents falsos, amb els quals es reafirmi el greu risc de grup específic de gent gran, que sucumbeix a les estafes mitjançant una trista desprotecció i a una impotència absolutament inacceptable.
No per gaire sabuts, convé recordar algunes pautes essencials, com no obrir la porta a cap desconegut; no fer ostentació d'objectes de valor; no refiar-se de cap oferta i evitar la transmissió de dades personals i bancàries; i sol·licitar sempre una identificació acreditativa. Tot i això, els professionals de l'estafa solen reinventar-se constantment, amb la qual cosa també és un deure de tots els ciutadans prioritzar la protecció dels nostres familiars de més edat. De tots depèn el fet de millorar una situació massa descontrolada.