Muntatge amb una imatge de Juan Roig de peu i amb els braços plegats. A la cantonada superior dreta, dins d'un cercle, un tractor al camp

La resposta de Juan Roig als agricultors

El propietari de Mercadona ho ha dit durant la roda de premsa de presentació de resultats del passat exercici

Mercadona trenca la barrera dels 1.009 milions d'euros de benefici el 2023, un 37,25% més, un any marcat per l'increment de preus de la cistella de la compra. La cadena de supermercats amb més treballadors a Espanya continua polvoritzant el total de vendes amb 35.527 milions facturats per l'impuls del consum , un 15% més que l'any anterior, que també havia estat de rècord.

"Tenir beneficis està molt mal vist, però és una cosa molt bona", ha remarcat el president i principal accionista de la companyia, Juan Roig en una roda de premsa des de Paterna. Aquest exercici, Mercadona ha aconseguit ser rendible per primera vegada a Portugal, quatre anys després d'instal·lar-se al país. L'empresari ha destacat que el 2023 ha estat un any "extraordinari" per la companyia que té 104.000 empleats i ha defensat que els resultats s'han obtingut "prenent decisions valentes, de vegades impopulars i molestes".

Polèmica amb els agricultors

El directiu també va fer referència a les protestes dels camperols que van marcar l'agenda política i va defensar que la cadena de supermercats no fa abús de preus. "Quan una síndria és al camp, no és la mateixa que arriba a la botiga. S'ha d'agafar, transportar a un magatzem, netejar-la, seleccionar-la, transportar-la, posar-la al lineal i vendre-la. Si no la venem, llavors les hem de donar o fer fora i tot això són els costos de la cadena alimentària que en productes frescos són molt alts", va detallar. Tot i això, l'empresari ha admès que hi ha un problema de rendibilitat al camp i que els manifestants "tenen raó que han de guanyar diners" per poder ser competitius.

Les declaracions de Roig han coincidit amb la protesta de pagesos que bloquegen l'accés a la nau logística de Mercadona a Sant Sadurní d'Anoia. "Ens estem jugant l'alimentació. Ha de ser rendible produir per assegurar la cadena. Som l'hort d'Europa", ha dit el principal accionista de Mercadona.

"Si volem suc de taronja a l'estiu, cal comprar fora"

Així mateix, l'empresari va reiterar que Mercadona va comprar el 2023 un 85% dels productes a proveïdors espanyols i portuguesos i va dir que si fos possible comprarien el 100%. Amb tot, ha insistit que es vol tenir als estands productes com la pinya o fruita fora de temporada s'ha d'importar. "Si volem prendre suc de taronja a l'estiu, o el portem de fora o no n'hi ha", ha exemplificat.

En aquest punt, ha afirmat que els consumidors en general s'han acostumat a comprar barat quan compren aliments i ha fet un paral·lelisme entre el preu d'un smartphone i de productes agrícoles i ramaders. "Quan comparo que per un litre de llet paguem 60 o 70 cèntims al pagès i paguem per un mòbil més de 1.000. És molt més difícil produir un litre de llet bona i treballar cada dia", ha dit.

Descartada l'expansió a un tercer país

Pel que fa a l'evolució a Portugal, el 2023 ha estat el primer any que s'ha tancat en números verds. Ara, Mercadona està centrada a consolidar les vendes a Portugal abans d'expandir-se a un tercer país. "Anirem a un altre país quan tinguem Portugal igual de dominat que Espanya, una cosa ens costarà molta feina. Un tercer país és una complicació", ha afirmat Roig.