Fernando Grande Marlaska atenent els mitjans

El Govern espanyol implementa nou curs obligatori per a conductors

Novetats per a conductors d'una classe concreta de vehicles

El ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, ha anunciat aquest dijous que el seu executiu introduirà modificacions per evitar l'alta sinistralitat entre els conductors de moto. Entre d'altres, introduirà un curs obligatori per als usuaris de motocicletes i ciclomotors de fins a 125cc que fins ara podien conduir només amb el carnet de cotxe i tres anys d'experiència.

Segons Marlaska, a partir de "pròximes dates" s'exigirà a aquests conductors que facin aquest curs. També s'imposarà l'ús del casc integral i els guants homologats als motoristes que circulin per carretera. A més, el Ministeri recomana l'ús de coixí de seguretat individual per a tots els motoristes d'alta cilindrada. Marlaska ha fet l'anunci durant la presentació del balanç de sinistralitat a la carretera del 2023.

Segons el ministre, el 42% dels accidents són fruit d'una sortida de la via i bona part no són conseqüència de l'excés de velocitat, l'ús de drogues i alcohol i el mòbil, sinó per la somnolència. Cosa que és "un problema de salut pública" a l'Estat, on els ciutadans dormen un 10% menys que la mitjana europea.

Increment de controls

En tot cas, hi ha 60.000 condemnes anuals per conduir sota els efectes de les drogues i l'alcohol, i per això el ministre ha anunciat que s'incrementaran en un 10% els controls a les carreteres. Marlaska també ha anunciat que el seu executiu iniciarà un estudi per establir normes a la conducció automatitzada ni regularà la conducció acompanyada per a menors de 16 anys en cotxes, mai en camions.

Morts en accident de trànsit el 2023

L'any 2023, Espanya va tancar amb un total de 1.145 persones mortes en accidents de trànsit, una xifra que es manté pràcticament estable respecte de l'any anterior, amb només tres víctimes mortals menys. D'aquestes morts, 299 van correspondre a motoristes, fet que suposa un augment del 19% en comparació del 2022.

Tot i un increment en els desplaçaments de llarg recorregut en un 2%, la mortalitat a les carreteres no ha augmentat significativament. Aquesta dada reflecteix la necessitat de continuar reforçant les mesures de seguretat viària, especialment entre els col·lectius més vulnerables com ara els motoristes.