El director del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel, ha justificat el tall durant hores de l'AP-7 i la C-25 arran d'una forta calamarsa per garantir la seguretat viària. "Actuem de manera conservadora per evitar un accident múltiple", ha dit Lamiel en declaracions a Catalunya Ràdio i RAC1. El director de l'SCT ha recordat que una calamarsa similar el febrer del 2022 a la C-32 al Maresme va provocar un xoc d'uns 30 de vehicles amb 16 ferits, 4 de gravetat.
"Ara no hem de lamentar aquesta situació", ha afegit. Sí que ha reconegut que es podria haver millorat la informació, desviar abans el trànsit de l'AP-7 en sentit nord per la C-60 i la C-32, i que caldrà analitzar si la neteja de la via es podia haver fet més de pressa . Lamiel va assegurar que, amb el "record" del xoc múltiple a la C-32 de fa dos anys , "es volia evitar" que aquest dissabte es produís una situació similar. I afegeix, que, si s'hagués produït, "treure els cotxes d'allà hauria estat encara més complex".
El director del Servei Català del Trànsit va demanar disculpes a les persones que es van veure atrapats durant hores amb els seus vehicles, però va dir que una calamarsa com es va produir i amb aquesta intensitat, era "molt imprevisible". De fet, ha explicat que Trànsit tenia "la mateixa informació que tenia tothom" i que un fenomen com es va produir, "serà de molt difícil previsió". Lamiel es va preguntar si és "casualitat" que just fa dos anys, en les mateixes dates, es produís una situació molt semblant a la C-32.
Pel que fa a l'arribada de les màquines llevaneu, Lamiel va assegurar que no eren lluny, ja que venien de Granollers, i que la que es va encarregar de netejar la via en sentit sud va arribar a la zona en 20 minuts. En sentit nord, va arribar més tard perquè la circulació era més complicada i va quedar atrapada per un accident ocorregut a la cua.
Analitzar si es podia netejar més ràpid
Tot i que la neteja de la via no és competència de Trànsit, Lamiel va reconèixer que caldrà "afinar" si en situacions com la que es va produir dissabte caldria "reforçar" i preveure "recursos suplementaris" per escurçar el temps de neteja. "Hem d'analitzar si podíem fer la neteja de la via més ràpid per solucionar la situació", ha dit, i "si en lloc de dues màquines llevaneu podem posar-ne quatre, fantàstic".
Lamiel ha afegit que caldrà fer aquesta anàlisi amb el titular de la via, amb qui ha remarcat que aquest dissabte "hi va haver coordinació": "En 20 minuts es va arribar al punt, però podem millorar en la resolució de treure la pedra de la via ".
Més "incisius" amb la informació
Lamiel va reconèixer que es podria haver millorat la informació i ser més "incisius" a l'hora de donar vies alternatives als conductors. La informació hauríem de millorar-la i aliar-nos més amb els navegadors”, ha reflexionat en veu alta el director de l'SCT.
"Ens va molt bé la crònica de ràdio de la incidència perquè ajudava a balancejar el trànsit, però també ens hem de coordinar millor amb els navegadors -i ja estem treballant- perquè surti aquest tipus d'incidència més informada", ha puntualitzat Lamiel. "Potser hem de ser més contundents", va admetre, i va veure ser "més diligents" per desviar el trànsit cap a la C-60 i la C-32 per als vehicles que circulaven en sentit nord. En canvi, en sentit sud, ha dit que estaven "més lligats", ja que la via alternativa, la C-35, ja anava "molt saturada". En tot cas, va admetre que caldrà pensar si cal canviar els protocols de desviació de trànsit en dobles vies.