El sistema ferroviari de Catalunya ha tornat a ser escenari d'importants alteracions que han afectat milers d'usuaris. En aquesta ocasió, dues línies clau han patit incidències que han generat retards i cancel·lacions, posant novament en el punt de mira la gestió i eficiència del servei de Rodalies.
Incidències a les línies R4 i R2 Sud
Durant les primeres hores del matí, els passatgers de les línies R4 i R2 Sud han experimentat demores significatives a causa d'una incidència tècnica a l'estació d'El Clot. Segons fonts oficials, un tren aturat en aquesta estació ha provocat retards en ambdues línies, afectant la mobilitat de nombrosos usuaris que es dirigien als seus llocs de treball o estudi. Encara que la incidència ha estat resolta i els trens han començat a recuperar progressivament les seves freqüències habituals, les repercussions s'han sentit al llarg de la jornada.

Impacte en els usuaris i respostes institucionals
Les xarxes socials s'han convertit en l'altaveu de les queixes dels usuaris afectats. Molts han expressat la seva frustració davant la manca d'informació i la incertesa generada pels retards. En estacions com Cerdanyola del Vallès, alguns passatgers han reportat esperes de fins a dues hores i mitja sense rebre explicacions clares per part del personal de Rodalies o Adif.
Davant aquesta situació, la Síndica de Greuges, Esther Giménez Salinas, ha destacat en el seu informe anual un increment significatiu en les queixes relacionades amb Rodalies. En els primers dos mesos de 2025, s'han registrat 397 queixes, més del doble que en el mateix període de l'any anterior, reflectint el creixent descontentament dels usuaris amb el servei.
Una situació que no és nova
El traspàs de competències de Rodalies a la Generalitat ha estat un tema recurrent en l'agenda política catalana durant les últimes dues dècades. Malgrat els acords i promeses, la transferència efectiva ha enfrontat múltiples obstacles, inclòs l'infrafinançament i les incidències diàries que han mantingut el servei en una situació crítica. Recentment, s'ha acordat la creació d'una empresa mixta que començarà a operar el gener de 2026, encara que s'anticipa que les millores necessàries podrien trigar anys a implementar-se.

A més, les recents convocatòries de vaga per part dels sindicats de Renfe i Adif han afegit pressió al sistema ferroviari. Encara que algunes d'aquestes vagues han estat desconvocades després d'assolir acords, la incertesa laboral i les negociacions en curs continuen afectant l'estabilitat del servei.
Perspectives de futur
La situació actual de Rodalies posa de manifest la necessitat urgent d'inversions i millores en la infraestructura ferroviària catalana. Les autoritats han anunciat plans d'inversió significatius, com el pla de 5.600 milions d'euros fins al 2030, dels quals ja s'han executat 2.000 milions. No obstant això, la implementació efectiva d'aquestes millores i la resolució dels problemes estructurals requeriran temps i una gestió eficient. El País
Mentrestant, els usuaris continuen enfrontant les conseqüències d'un servei que, malgrat els esforços, encara no compleix amb les expectatives de puntualitat i fiabilitat. La col·laboració entre les diferents administracions i una comunicació transparent amb els passatgers seran clau per recuperar la confiança en el sistema ferroviari del nostre país.