En els darrers anys, les transaccions amb targetes de crèdit o de dèbit no han parat de créixer. Comprem per Internet introduint dades bancàries i paguem a supermercats, bars, restaurants i botigues de roba amb targeta. Abans la introduíem dins de la màquina, ara només cal acostar-la. Fins i tot hi ha gent que paga amb el mòbil o amb el rellotge.
Els bancs són conscients dels problemes que pot ocasionar aquesta pràctica i tenen una recomanació clau per a tots els clients: "Quan paguis amb targeta, sempre demana una còpia del justificant". Aquesta simple acció, que pot semblar irrellevant en el moment, pot estalviar-te sorpreses desagradables i protegir-te davant de possibles errors o, en alguns casos, davant de situacions de mala fe per part dels comerços. En un entorn cada vegada més digital i amb un ús creixent de targetes de crèdit i dèbit, tant en botigues físiques com en plataformes en línia, seguir les recomanacions dels bancs esdevé essencial per evitar problemes futurs.
Quan fem compres amb targeta, ja sigui de crèdit o de dèbit, el procés és gairebé automàtic: passem la targeta, introduïm el PIN o utilitzem l'opció contactless i, en qüestió de segons, la transacció està completada. Tot i això, els bancs insisteixen que un dels passos més importants que molts usuaris ometen és demanar el justificant de l'operació. Aquest justificant no és només una prova tangible que has realitzat el pagament, sinó que et proporciona una manera de verificar que l'import cobrat és el correcte. Els errors poden passar, i és possible que un import equivocat hagi estat introduït al terminal del punt de venda.
Error en l'import cobrat: involuntari o delictiu
A més, encara que es tracta de situacions poc comunes, es pot donar el cas que el comerç carregui un preu diferent del que t'havia indicat prèviament. Aquí és on entra en joc la importància del justificant, que et permetrà tenir un suport davant de qualsevol discrepància entre el que has pagat i el que t'han cobrat realment. En paraules de molts experts financers, "els bancs recomanen sempre assegurar-se que l'import és correcte abans d'autoritzar el pagament, i després conservar el justificant com a referència". D'aquesta manera, si hi hagués un error, tindràs proves per sol·licitar el reemborsament o corregir el càrrec amb el comerç o l'entitat financera.
La recomanació dels bancs també és vàlida per a les compres en línia. Encara que en aquest cas no es rep un tiquet físic, és important desar una còpia del correu electrònic de confirmació del pagament o fer una captura de pantalla de la pàgina de la transacció completada. Això us servirà com a justificant en cas de qualsevol problema amb l'enviament, la quantitat o el preu del producte o servei adquirit. A l'era digital, no és estrany que els usuaris oblidin aquest detall, però els bancs sempre recomanen tenir un suport de totes les transaccions.
A més, els bancs insisteixen en la importància de revisar regularment els extractes bancaris i les notificacions que es reben per les compres fetes. Comparar aquests moviments amb els justificants físics o electrònics us ajudarà a detectar qualsevol irregularitat immediatament i prendre mesures com més aviat millor.