Una enquesta a més de 23.000 usuaris de banca duta a terme per l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) indica que la transparència és un dels aspectes més valorats entre ells. Que lentitat tingui productes fàcils dentendre i amb una estructura clara de comissions és determinant; igual que l'import d'aquestes despeses i les comissions. L'atenció al client i l'operativa en línia són altres criteris importants.
Els resultats
Entre les 41 entitats bancàries valorades a l'enquesta destaquen els bons resultats generals de Caixa Rural d'Astúries, seguida del neobanc alemany N26 i de Caixa Guissona. Sorprenentment cinc dels deu millors bancs segons els seus clients són entitats en línia: juntament amb N26, ING, Revolut, Openbank i MyInvestor.
Entre les entitats bancàries més mal valorades destaquen Unicaja, Caixabank i Caixa Rural del Sud, sobretot pels seus mediocres resultats en comissions i despeses. Les grans entitats tampoc no convencen els usuaris: a més de Caixabank, BBVA, Santander i Sabadell estan molt per sota de la mitjana.
Les dificultats per contactar amb el banc ha estat el principal problema apuntat a l'enquesta (23% dels usuaris). Seguit de la mala aplicació de despeses o comissions (12%). La insistència a vendre productes que no es volen (10%) i les dificultats per operar a la web o a l'app del banc (9%).
Encara que hi ha un problema que crida l'atenció pels riscos que comporta, com són els fraus en línia. Fins a un 4% dels enquestats relaten haver estat víctimes d'un d'aquests fraus, via phishing, pharming o spyware.
Els motius de les respostes
Els enquestats també expressen els principals motius per triar un banc. I ja no pesa tant la proximitat de la sucursal, una cosa comprensible si es té en compte el gran creixement de la banca en línia i que han tancat moltes oficines. Ara l'aspecte més important és la gestió dels ingressos, encara que també condiciona molt el fet de tenir contractat algun producte amb l'entitat, com ara la hipoteca.
En definitiva, l'enquesta posa de manifest que els clients valoren positivament que l'entitat tingui un servei de banca electrònica. Ja sigui online o a través d'una app, per poder realitzar les vostres operacions sense haver de desplaçar-vos a l'oficina.
Però també la transparència en l'estructura de costos, així com la claredat i el manteniment de les condicions ofertes al seu dia. I poder ser atès per algun empleat de l'entitat en cas de tenir algun dubte o queixa perquè se'ls resolguin de manera clara continua sent un altre servei vital.