Muntatge amb una imatge de sanitat pública. A la dreta una imatge amb una dona indignada

Una pacient acudeix a un CAP i comprova com d'horrible està la sanitat catalana

La indignació davant d'una experiència inadmissible

El passat 26 d'abril, una usuària catalana d'X (Twitter) el perfil de la qual és @madovi11957, va publicar un tuit mitjançant el qual manifestava la seva enorme indignació davant el Govern de la Generalitat per l'humiliant tracte rebut al CAP situat al costat de l'Hospital de la Vall d'Hebron, a Barcelona.

El tuit en qüestió contextualitzava uns fets que evidencien la greu situació sanitària catalana: “Avui hem anat a la infermera del CAP x fer una cura a la ferida del dit del meu marit. La infermera ens ha demanat que, si us plau, dilluns portem Betadine Gel xq ja gairebé no li quedava i la ferida ho requereix i ja els han dit q no en reposaran més".

D'indignant es pot valorar aquest episodi esdevingut en un dels nombrosos CAP del país. El pitjor de tot és que aquesta situació no és gens excepcional, i molts casos de pacients que han sortit de la seva visita pitjor de com han entrat, per la impotència amb què el servei d'infermeria comparteixen la realitat d'un sistema sanitari que fa aigües per tot arreu.

Queixes al govern de la Generalitat

Seguint el fil d'aquest tuit, la mateixa usuària ha manifestat la seva total admiració pels treballadors del CAP en qüestió, destacant-ne el compromís i la professionalitat. Tota la seva ira, com la de tants i tants ciutadans, va dirigida a un govern que sembla immune a les queixes i al desconcert amb què els professionals del sector han de bregar diàriament, a més de ser els únics receptors de les justificades queixes dels pacients:

La indignació i la frustració d'aquesta usuària coincideix amb les de molts pacients que han d'assumir una realitat esperpèntica i indignant. Al mateix fil de la publicació, es poden advertir tant missatges de suport a la situació exposada, com a la certificació que hem arribat a una situació de veritable desastre:

Segons el Servei Català de la Salut, cada ciutadà català té assignat un centre d'atenció primària (CAP), on un equip de professionals de la salut us atendran i derivaran, si escau, als serveis d'atenció especialitzada, com les proves diagnòstiques o les consultes amb determinats especialistes.

A més a més, exposen que CatSalut garanteix l'atenció sanitària de cobertura pública a la ciutadania de Catalunya. Perquè els serveis sanitaris de les diferents línies assistencials arribin a tothom de manera efectiva i amb qualitat, disposa a tot el territori d'una xarxa de centres que constitueixen el sistema sanitari integral d'utilització pública de Catalunya (SISCAT): centres d'atenció primària, consultoris locals, hospitals, centres sociosanitaris i centres d'atenció a la salut mental.

Partint d'aquests postulats oficials, l'assistència a qualsevol CAP del país hauria de garantir unes cures mínimes i la disponibilitat dels materials adequats per a les cures necessàries. Aquest sistema sanitari integral hauria de ser una prioritat, evitant així episodis tan dantescs com l'exposat aquí.