L'edició 2024 d'Alimentaria&Hostelco comptarà amb un 15% més d'empreses internacionals en comparació del certamen passat. L'organització ha informat aquest dimarts que hi ha 900 companyies estrangeres, cosa que representa més del 28% del total i suposa "un rècord d'internacionalització".
El saló destaca el retorn d'empreses asiàtiques, de la Xina, el Japó, Taiwan, Corea del Sud, Indonèsia, Tailàndia i Hong Kong. La fira s'organitzarà del 18 al 21 de març a Gran Via de Fira de Barcelona i s'espera la participació de 3.200 expositors que ocuparan set pavellons del recinte, més de 100.000 metres quadrats. El certamen estima rebre més de 100.000 visitants professionals.
Espanya serà el país que ocuparà més espai expositiu, seguit d'Itàlia, Turquia, Xina, Hong Kong, Polònia, Portugal, França, Bèlgica, Alemanya, els Països Baixos i l'Argentina. La innovació, la sostenibilitat, la digitalització i l'atracció de talent, entre d'altres, seran alguns dels eixos que es tractaran als espais The Alimentaria Hub i The Horeca Hub.
Una de les novetats de la fira serà la fusió de l'oferta expositiva de Hostelco, el Saló Internacional de l'Equipament i la Maquinària per a la Restauració, Hostaleria i Col·lectivitats i Restaurama. El director general d'Alimentaria Exhibitions, J. Antonio Valls, destaca "l'amplíssima oferta transversal per a la indústria de l'alimentació i begudes i el canal Horeca" i això, subratlla , permet "comptar amb el suport unànime de les empreses i associacions espanyoles més rellevants i incrementa la repercussió global”.
Una fira amb gairebé 50 anys d'història
La fira Alimentària té una història rica i emblemàtica, marcada per moments significatius que han contribuït al seu estatus actual com una de les fires més importants al sector alimentari, no només a Catalunya sinó també a nivell internacional.
Va iniciar el seu camí el 20 de març de 1976, en un moment de transició política i econòmica. Va néixer de la necessitat de tenir un esdeveniment propi que se centrés en l'alimentació, distingint-se així de la Fira de Mostres de Barcelona. Des de la seva primera edició, Alimentaria va ser concebuda com un punt de trobada amable i festiu , un lloc per reforçar relacions entre clients i fabricants, cosa que va ser crucial per millorar les tensions de postguerra i reactivar l'economia del país. Aquesta fira també va jugar un paper clau a l'obertura del sector agroalimentari espanyol a l'exportació i a la inversió estrangera, especialment de multinacionals franceses.
Amb els anys Alimentaria s'ha destacat com un aparador d'innovació dins del sector. El 1998, es va crear el Saló Innoval dins Alimentaria, amb l'objectiu de desafiar les empreses a presentar productes amb valor diferencial. Això va coincidir amb la popularització dels microones a Espanya i la incorporació de la dona al món laboral, cosa que va impulsar la presentació de productes que facilitaven la vida quotidiana a les famílies.
La fira també ha enfortit el seu llaç amb el món de la gastronomia, en particular des del 2006, quan va començar a involucrar xefs de renom al congrés BCN Vanguardia, cosa que al seu torn va establir les bases per a la creació d'espais com Alimentaria Experience