La Generalitat ha adjudicat a CaixaBank el servei d'oficines bancàries mòbils que operarà a 78 municipis de les comarques de Ponent que ara no disposen d'oficines fixes. El detall de la licitació del servei l'ha fet conèixer aquest dilluns la consellera d'Economia Natàlia Mas. A Catalunya, a banda de CaixaBank, el servei també ha estat adjudicat a Caixa d'Enginyers. La Noguera és la comarca amb més municipis que tindran aquest servei (18), seguida de la Segarra (17), les Garrigues (14), el Segrià (12), l'Urgell (11), i el Pla d'Urgell ( 6 ).
Estaran en funcionament un màxim de 9 mesos i portaran l'atenció personalitzada als veïns. A les Garrigues els pobles que tindran oficina bancària mòbil són l'Albagès, Bellaguarda, Bovera, Cogul, Floresta, Fulleda, Granyena de Garrigues, Omellons, Pobla de Cèrvols, Puiggròs, Soleràs, Tarrés, Torms i el Vilosell.
A la Noguera són Algerri, Alòs de Balaguer, Sentiu de Sió, les Avellanes i Santa Linya, la Baronia de Rialb, Bellmunt d'Urgell, Cabanabona, Castelló de Farfanya, Cubells, Foradada, Ivars de Noguera, Oliola, Os de Balaguer , Preixens, Tiurana, Torrelameu, Vilanova de l'Aguda i Vilanova de Meià.
Al Pla d'Urgell, Almadrava de Seana, Fondarella, El Poal, Sidamon, Vilanova de Bellpuig i Vila-sana. A la Segarra; Estaràs, Granyanella, Granyena de Segarra, Ivorra, Massoteres, Montoliu de Segarra, Montornès de Segarra, les Oluges, els Plans de Sió, Ribera d'Ondara, Sanaüja, Sant Guim de Freixenet, Sant Guim de la Plana, Sant Ramon Talavera, Tarroja de Segarra i Torrefeta i Florejacs.
Al Segrià hi ha Alamús, Alcanó, Alfès, Aspa, Massalcoreig, Montoliu de Lleida, Portella, Puigverd de Lleida, Sarroca de Lleida, Sudanell i Torre-serona, i a Urgell, Ciutadilla, Guimerà, Maldà, Nalec, els Omells de Gaia, Ossó de Sió, Preixana, Puigverd d'Agramunt, Sant Martí de Riucorb, Vallbona de les Monges i Vilagrassa.
Els més grans, els més beneficiats de mesures com aquesta
Els problemes que enfronten les persones grans amb els bancs, especialment en zones rurals, constitueixen un tema de preocupació creixent a moltes parts de Catalunya i del món en general. Aquests desafiaments es deuen a una combinació de factors tecnològics, demogràfics i de política empresarial, que poden afectar significativament la qualitat de vida i la independència financera de la població avançada.
Bancos | "Soy viejo, no idiota" campaña contra la desatención a personas mayores en banca digital
Un dels problemes més greus és el tancament de sucursals bancàries a zones rurals. Aquest fenomen s'ha accelerat en els darrers anys a causa de la digitalització dels serveis financers i de les estratègies de reducció de costos per part dels bancs. Per a les persones grans, que poden tenir dificultats per desplaçar-se llargues distàncies, la desaparició de les sucursals locals significa que accedir a serveis bancaris bàsics, com ara retirar efectiu o consultar amb un assessor financer, es converteix en una tasca àrdua i, de vegades, insuperable .
La bretxa digital
La transformació digital dels serveis bancaris representa un altre desafiament crític. Encara que la banca en línia i mòbil ofereix conveniència i eficiència, moltes persones grans no se senten còmodes utilitzant aquestes tecnologies. La manca de familiaritat amb els dispositius digitals, la por a la ciberdelinqüència, i la preferència per les interaccions cara a cara fan que la transició cap a la banca digital sigui particularment difícil per a aquest grup demogràfic.
És per això que serveis com el que es donarà en aquests 78 municipis lleidatans serà molt beneficiós per a les persones que hi resideixen, especialment les d'edat avançada.