Des de fa uns anys, la cistella de la compra s'ha encarit fins a números desconeguts. Els salaris no han pujat en la mateixa proporció i els ciutadans han perdut poder adquisitiu. La crisi climàtica, la guerra entre Rússia i Ucraïna i altres factors han propiciat una pujada dels preus dels productes més bàsics, en especial, l'oli d'oliva, que ha superat els 10 euros i no sembla que hagi de retrocedir.
Els clients dels supermercats es fixen en els preus d'aquest or líquid i molts han passat a l'oli de gira-sol. Altres, malgrat el preu prohibitiu, consideren que és un element bàsic de la cuina mediterrània i no hi renuncien. Als establiments de Bonpreu i Esclat s'ha produït un fenomen peculiar, però que té una explicació lògica. L'oli de la marca Carbonell és més barat que l'oli de marca blanca, cosa que no ha passat desapercebuda.
Una usuària de la xarxa social X pregunta al supermercat per què el seu oli és més car i, al mateix temps, per què hi ha tan poca diferència entre l'oli d'oliva i l'oli d'oliva verge extra. El perfil oficial de l'empresa catalana ha donat la cara i no ha dubtat a contestar les preguntes.
En primer lloc, expliquen que els preus de la campanya es van tancar abans de l'última pujada de preu, de manera que el supermercat ha hagut d'assumir les pèrdues i fixar el preu a què s'havia compromès. Tot i això, pel que fa a la seva marca blanca, ha pogut fixar el preu que ha volgut respectant el marge empresarial necessari per cobrir les despeses fixes de personal, manteniment dels establiments, etc.
És habitual per part del grup Esclat i Bonpreu la interacció amb els internautes a través de les xarxes socials. L'empresa catalana dóna la cara i no s'amaga davant de les crítiques, cosa que valoren molt positivament els seus clients i per això els segueixen donant confiança.
Previsió de baixada per part dels experts
La baixa productivitat provocada per la manca de pluges i l'augment dels costos ha provocat un encariment d'aquest producte que alguns han batejat com a or líquid. Tot i això, no tot és per sempre i les crisis econòmiques són cícliques, de manera que els experts auguren quan començarà a abaixar el preu. A finals d'any van advertir d'un petit descens en els costos, però que encara no es traduiria a curt termini als supermercats, ja que aquests encara estaven venent l'estoc anterior.
De manera que aquesta baixada en origen es pot traduir en una baixada que afecti la butxaca del consumidor a finals del 2024 o a principis de l'any 2025.