Mapa de Catalunya amb franges vermelles i grogues sobre un port i una ciutat europea al fons

La lliçó d'Estònia a l'escola woke catalana

La mesura que molts haurien d'escoltar

En un moment en què molts països europeus opten per restringir l'ús de telèfons mòbils a les aules, Estònia ha decidit prendre un camí diferent. A partir del setembre de 2025, el país bàltic implementarà el programa nacional "AI Leap", que proporcionarà a 58.000 estudiants de 16 i 17 anys i a 5.000 professors accés gratuït a eines d'intel·ligència artificial (IA) d'última generació.

Aquesta iniciativa busca integrar la IA en el sistema educatiu per preparar els joves per a un futur laboral on la competència digital serà fonamental.

La ministra d'Educació, Kristina Kallas, ha destacat que els telèfons mòbils són essencials per a la participació en processos democràtics, com el vot en línia. En lloc de prohibir-los, les escoles del país gestionen el seu ús de manera pragmàtica, permetent-los a l'aula quan sigui rellevant i restringint-los durant les pauses.

Cartell vermell amb un puny negre aixecat i les paraules
Wokes | waltarrrrr

Aquesta política es basa en l'experiència prèvia d'Estònia amb el programa "Tiigrihüpe" (Salt del Tigre) de 1997, que va introduir internet a totes les escoles del país. Aquesta iniciativa va establir les bases per a una societat digital avançada i va posicionar Estònia com a líder en innovació educativa.

Catalunya ha de seguir aquest exemple?

Catalunya, amb la seva forta identitat cultural i lingüística, ha mostrat interès a integrar la tecnologia en l'educació. Tanmateix, la implementació d'una iniciativa similar a "AI Leap" requeriria una planificació acurada i una inversió significativa en infraestructura i formació docent.

L'adopció de la IA a les aules catalanes podria oferir oportunitats per personalitzar l'aprenentatge i millorar la participació estudiantil. No obstant això, també planteja desafiaments, com garantir l'equitat en l'accés a la tecnologia i abordar les preocupacions sobre la privacitat de les dades.

A més, seria essencial fomentar una cultura digital que valori el pensament crític i l'ètica en l'ús de la tecnologia. Això implicaria no només proporcionar eines tecnològiques, sinó també capacitar els docents i estudiants per utilitzar-les de manera efectiva i responsable.

Mans formant un cor, un senyal d'advertència triangular amb un signe d'exclamació i la paraula
Muntatge en què apareixen unes mans en forma de cor, un símbol d’atenció i la paraula woke | Sketchify, Elvinagraft

Estònia va pel bon camí?

Estònia ofereix un model inspirador de com la integració de la tecnologia en l'educació pot preparar els estudiants per als desafiaments del segle XXI. Tot i que cada context és únic, Catalunya podria considerar les lliçons d'Estònia per desenvolupar la seva pròpia estratègia educativa que combini innovació tecnològica amb una sòlida base cultural i ètica.