Silence comunica als antics treballadors de Nissan que presentarà un Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO) fins al 30 de juny per fer front a la baixada de la demanda del mercat de mobilitat elèctrica. Fonts sindicals van apuntar que el fabricant de motos i nanocars pateix un problema d'excés d'estoc que obliga a presentar aquest expedient per reduir la càrrega de feina.
En les comunicacions amb els treballadors, la companyia que dirigeix Carlos Sotelo ha defensat que el projecte no corre perill. Alhora, els sindicats han sol·licitat a l'empresa un pla industrial concret que garanteixi el futur del projecte i a les administracions que apostin per fomentar la mobilitat elèctrica.
Silence és una de les empreses triades per substituir el fabricant japonès Nissan que va marxar de Catalunya el 2021. El fabricant va ser l'únic dels nous ocupants dels terrenys de la Zona Franca que va estar a prop de complir els compromisos de contractació amb prop de 100 persones treballant a la planta per fabricar motos i bateries a finals del 2023. L'expedient podria comportar l'atur de la producció de motos fins a principis de juliol. La paralització de les vendes ha coincidit amb l'arrencada més lent de la producció del nanocar S04.
Centenars d'afectats
En total, l'expedient afecta gairebé 300 persones, ja que no tots els empleats provenen de la reindustrialització de Nissan. "L'expedient no és una bona notícia, però demanem que sigui una oportunitat per resoldre els problemes amb el llançament del nou vehicle", ha dit Miguel Ruiz, secretari general de Sigen-Sir Usoc. Així mateix, els sindicats demanen a les administracions que multipliquin els esforços per fomentar la mobilitat elèctrica entre els ciutadans i capgirar la situació actual del mercat.
Tot i això, l'espai que ocupa Silence és molt petit en comparació amb el del Hub Tech Factory –liderat per QEV i Btech–, que encara no ha anunciat acords concrets amb clients per començar la producció. A principis de febrer, 600 extreballadors de Nissan van tornar a la planta de la Zona Franca ia la de Montcada i Reixac per iniciar un programa de formació finançada amb ajuts del Govern.
D'aquesta manera, es volia donar temps per negociar i, alhora, evitar que els extreballadors de Nissan es quedessin sense ingressos una vegada esgotades les prestacions per desocupació, l'esperança del projecte rau en l'acord en què s'està treballant amb la marca xinesa Chery, que podria fabricar fins a 50.000 cotxes de la marca Omoda a la fàbrica ubicada a la Zona Franca de Barcelona.
Si les converses amb Chery fructifiquen, es podrien contractar 150 persones la primera meitat del 2024 i la mateixa xifra el segon semestre, unes 300 en total. Tot i que les marques aconsegueixen tancar els diferents acords que s'estan negociant, el 2024 no serà un any amb el rendiment productiu previst, sinó més de transició i que el 2025 les produccions ja arrencaran amb més força.
D'altra banda, el guanyador del concurs per gestionar els terrenys, la logística Goodman, no tindrà llestos els magatzems fins a finals del 2024. L'empresa podrà llogar a terceres empreses l'espai i no tenen obligacions de fitxar els exempleats de Nissan.