H&M presentarà un Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO) que comportarà el tancament de 28 botigues i afectarà 588 treballadors a Espanya a partir del setembre. Així ho van confirmar els sindicats CCOO i UGT en un comunicat conjunt aquest divendres. De moment, no se sap quina serà l'afectació a Catalunya. La companyia de moda sueca també presentarà un altre ERO a les oficines de Barcelona.
En aquest cas, es descarta el tancament total de la seu. La multinacional ha anunciat amb temps l'expedient per donar compliment a la llei que obliga a comunicar amb sis mesos d'antelació el tancament de centres de treball.
CCOO i UGT han assegurat que "negociaran amb el focus posat en el manteniment del nombre més gran de llocs de treball minimitzant els efectes de mesures tan dures com les plantejades per H&M". Recentment, l'empresa ha estat immersa en un conflicte laboral per un ERO que va acabar amb 349 acomiadaments i una reducció de jornada per 170 persones. Els treballadors es van manifestar en múltiples ocasions davant dels locals de l'empresa, especialment de la botiga 'flagship' d'H&M a Barcelona –al número 11 del passeig de Gràcia-.
A l'anterior expedient, la multinacional va baixar definitivament la persiana de botigues en emplaçaments turístics com el Portal de l'Àngel o la Rambla. CCOO i UGT han assegurat que "negociaran amb el focus posat en el manteniment del nombre més gran de llocs de treball minimitzant els efectes de mesures tan dures com les plantejades per H&M".
Precisament, la plantilla d'atenció en línia que treballa a Barcelona ha fet set convocatòries de vaga coincidint amb els dies de compres nadalenques que reclamen millores salarials, el reconeixement de les categories professionals després de les promocions internes i la implantació de plus després d'anar assumint any a any més tasques sense que siguin remunerades. La multinacional de la moda va incrementar els beneficis un 61% més gran en els primers nou mesos del 2023, fins als 7.147 milions.
Les multinacionals estan tancant botigues físiques
Això és degut a diversos motius. Un d'ells, i possiblement el principal, és la competència en línia. El creixement del comerç electrònic ha augmentat la competència, portant les botigues físiques a reconsiderar la seva presència al mercat.
També cal tenir en compte que han canviat els hàbits de consum: Els consumidors utilitzen cada cop més els dispositius mòbils per comparar preus i comprar, cosa que ha impulsat el comerç social i les vendes en línia.
Els alts costos operatius són un altre element. Mantenir botigues físiques és costós, especialment amb laugment de lloguers i salaris. Tancar botigues pot reduir aquestes despeses operatives.
Finalment, hi ha botigues que no rendeixen bé, sovint a causa de la seva ubicació o competència, poden ser tancades per concentrar recursos en ubicacions més rendibles.
Aquests tancaments poden afectar l'experiència del client i els empleats, però algunes empreses estan buscant solucions innovadores, com ara punts de devolució consolidats en col·laboració amb altres detallistes, per continuar oferint conveniència i satisfacció al client.