Vodafone ha anunciat un expedient de regulació d'ocupació (ERO) que afectarà 1.198 persones a tot l'Estat, al voltant d'un terç del total de la plantilla de 3.268 treballadors. La mesura arriba gairebé un mes després que el fons britànic Zegona comprés Vodafone Espanya per 5.000 milions.
En un comunicat, Zegona defensa que la mesura és per "garantir la viabilitat i competitivitat" de l'empresa de telecomunicacions en un futur i assegura que es deu a raons "econòmiques, productives i organitzatives", sobretot pel "fort deteriorament" financer i comercial. La companyia assenyala que en els últims dos anys ha disminuït els seus ingressos totals en un 8% i ha perdut aproximadament 400.000 clients de contracte.
Zegona apunta que l'ERO és "l'única fórmula" possible i indica que l'aborda amb "actitud responsable i dialogant", amb la voluntat d'assolir "el millor acord possible" per a totes les parts. La mesa per negociar l'ERO es constituirà en un màxim de 15 dies.
L'empresa també diu que el procediment "no afectarà ni la qualitat del servei ni el suport" que presta als clients. Vodafone és el tercer operador de telecomunicacions de l'Estat per quota de mercat, segons les últimes dades de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).
Fonts de la companyia han recordat que Zegona ja va assenyalar en la seva memòria que Vodafone Espanya tenia una estructura "d'alts costos de personal" en comparació amb d'altres del mateix sector. En el moment de la compra, el grup es va comprometre a través d'un pla estratègic a garantir la continuïtat del servei, inversions de futur i a adoptar mesures que garantissin la solvència financera.
UGT carrega contra la "mala gestió" a Vodafone
El sindicat majoritari a Vodafone, UGT, ha carregat contra l'anunci de la nova propietat, tot lamentant que "un cop més" al sector 'teleco' conflueix "la voracitat d'una direcció incapaç d'idear solucions reals" amb "la inacció" de l'administració "que no va sol·licitar cap garantia per l'ocupació" en l'aprovació de la venda de Vodafone Espanya a Zegona.
"Vodafone s'estudiarà en les facultats d'economia com un exemple de com la mala gestió pot dilapidar el valor d'una companyia que va arribar a ser líder mundial", ha remarcat UGT que ha atribuït a la "falta de visió estratègica", la "incapacitat de llegir el mercat", "el menyspreu a la innovació" i el "servilisme voraç als accionistes" els motius que han portat a "la situació de desballestament" actual.
L'organització sindical, que ostenta prop d'un 49% de la representació, creu que Zegona "decideix repetir un model fracassat" basat en "reduir i castigar la plantilla" per millorar "suposadament" la posició de la companyia al mercat.