Un despreniment de roques al barri de Sant Pau de Manresa prop de les 13 hores ha obligat a tallar la circulació de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) entre Sant Vicenç Castellgalí i Manresa Viladordis, així com la circulació a la carretera C- 1411Z. Segons han informat els Bombers, han demanat el tall preventiu de la circulació de ferrocarrils ja que les vies del tren són a dalt del talús. Des de FGC s'ha establert un servei alternatiu per carretera al tram afectat, mentre que a la resta de la línia la circulació es manté. Els bombers treballen amb set dotacions i han activat l'equip de drones.
En principis, els Bombers havien anunciat que el despreniment de roques no havia afectat cap vehicle. Tot i això, un usuari de Twitter ha assegurat que el seu cotxe se l'ha hagut de portar la grua. Això sí, el que és segur és que no cal lamentar cap dany físic de cap dels conductors que es trobava per la zona al moment del despreniment. Tot i això, és una situació molt perillosa per a la integritat i, per tant, l'actuació dels bombers ha estat imprescindible per lamentar danys majors i per prevenir danys futurs.
Una situació realment perillosa
El despreniment de roques a carreteres i vies de tren suposa un risc significatiu per a la seguretat dels conductors i passatgers. Aquests fenòmens, provocats generalment per factors naturals com fortes pluges, l'erosió, els canvis bruscos de temperatura o l'activitat sísmica, poden ocasionar accidents greus i bloquejar infraestructures essencials. En carreteres, les roques caigudes poden colpejar vehicles, causant col·lisions o badades fatals. A les vies ferroviàries, l'impacte encara és més perillós, ja que pot generar descarrilaments, posant en risc la vida dels passatgers.
Aquest tipus d'esdeveniments sol presentar-se a zones muntanyoses, on les condicions geològiques i climàtiques són més propenses a generar inestabilitat als talussos. Les conseqüències inclouen la interrupció del trànsit, tant en carreteres com en trens, així com costosos i perllongats treballs de neteja i reparació.
Per prevenir aquests accidents, s'han implementat mesures de seguretat, com la instal·lació de malles de contenció, barreres i sistemes de monitorització a les zones de més risc. A més, els sistemes d'alerta primerenca permeten actuar de manera preventiva, advertint els conductors i operadors ferroviaris quan les condicions climàtiques o geològiques ho exigeixen.