Persona en cadira de rodes al costat d’un caixer automàtic del banc Santander

Novetat del Banco Santander als seus caixers que beneficia les persones amb discapacitat

El Banc espanyol es posa el dia per tal de complir la Directiva UE 2019/882

L'economia europea travessa un període d'adaptació sense precedents en el sector bancari. A mesura que la digitalització avança i la societat envelleix, els reptes per mantenir la inclusió financera es multipliquen. Dades recents d'Eurostat mostren que gairebé el 20% de la població de la Unió Europea té més de 65 anys, una xifra que anirà en augment durant la pròxima dècada.

Al mateix temps, la digitalització dels serveis bancaris ha millorat l'eficiència, però també ha deixat fora moltes persones que no poden accedir a la tecnologia amb facilitat.

En aquest context, la Unió Europea ha marcat un full de ruta clara per garantir que ningú quedi al marge dels serveis financers bàsics. Una directiva recent promet canviar radicalment l'accés als caixers automàtics i plataformes bancàries, afectant de manera directa milions de persones.

Un home amb expressió de sorpresa és davant d'una sucursal del banc Santander.
Imatge d’una oficina del Banco Santander amb una persona preocupada | XCatalunya, Banco Santander, Kaboompics.com de Pexels

Adaptació dels caixers de Banco Santander: innovació i responsabilitat social

Banco Santander, un dels gegants bancaris d'Europa, ja es prepara per implementar els canvis que exigeix la nova Llei Europea d'Accessibilitat (Directiva UE 2019/882). Aquesta normativa, que afecta més de 440 milions de ciutadans europeus, obliga entitats bancàries, organismes públics i plataformes digitals a redissenyar els seus serveis per fer-los plenament accessibles.

En la pràctica, això suposa una transformació profunda de la xarxa de caixers automàtics. Els nous dispositius hauran d'incorporar interfícies multisensorials: sistemes capaços d'interactuar mitjançant veu, oferir compatibilitat amb lectors de pantalla i facilitar la navegació a través de teclats adaptats per a persones amb mobilitat reduïda. A més, el disseny físic dels terminals serà revisat, ajustant alçades i espais per facilitar-ne l'ús a persones en cadira de rodes o d'estatura baixa.

El desplegament serà gradual, però irreversible. Banco Santander ja ha anunciat que els seus clients començaran a notar millores durant els pròxims mesos, tot i que la renovació total trigarà diversos anys a completar-se. Més enllà del compliment normatiu, l'entitat se situa així a l'avantguarda de la inclusió financera, sumant aquesta aposta a altres iniciatives recents en matèria de digitalització responsable i atenció personalitzada.

Targeta bancària vermella amb una fletxa que apunta cap a l’entrada d’una sucursal Santander
Muntatge en què apareix una oficina de Banco Santander i una targeta de crèdit | XCatalunya, Sorembadesignz

Més enllà del caixer: transformació integral dels serveis digitals i físics

L'impacte de la nova normativa no es limita únicament a l'ús dels caixers automàtics. Banco Santander i la resta d'entitats europees hauran d'adaptar els seus canals digitals per garantir l'accessibilitat a tota la població. La contractació de productes financers, la gestió de comptes i operacions a través d'apps o webs hauran d'estar a l'abast de qualsevol usuari, sense importar-ne l'edat o limitacions físiques.

La Comissió Europea subratlla que aquesta transformació és clau davant l'envelliment de la població. S'estima que, per al 2050, gairebé un terç dels europeus superaran els 65 anys. Per això, l'autonomia i la seguretat en l'accés a serveis essencials com la banca, el transport o l'atenció sanitària es converteixen en pilars fonamentals de la cohesió social.

Des del sector bancari, l'adaptació es percep no només com una obligació legal, sinó també com una oportunitat per fidelitzar clients tradicionalment exclosos. L'experiència d'altres mercats que han adoptat solucions inclusives demostra que l'accessibilitat repercuteix positivament en la satisfacció i la confiança del client, factors determinants per al creixement en un entorn d'alta competència.

Caixer automàtic d’un banc Santander en una vorera concorreguda d’una ciutat
Banco Santander | ChatGPT

Cap a una banca sense barreres: reptes i oportunitats de la nova accessibilitat

La revolució que comença amb els caixers automàtics de Banco Santander  és només el primer pas cap a una banca veritablement inclusiva. Tot i que la inversió inicial en tecnologia i redisseny pot resultar elevada, els beneficis a mitjà i llarg termini justifiquen l'esforç. El repte per a la banca europea serà equilibrar la innovació tecnològica amb l'empatia social, assegurant que cap ciutadà quedi al marge del sistema financer.

La directiva europea arriba en un moment de profunda transformació per al sector i anticipa un futur on l'accessibilitat serà un criteri tan rellevant com la seguretat o la rendibilitat. Per a Banco Santander i la resta d'entitats, la clau estarà a convertir l'obligació en una oportunitat de lideratge, demostrant que la banca pot ser el motor d'una societat més igualitària i connectada.