Home amb expressió de molèstia davant d’una sucursal del Banc Santander acompanyat d’un emoji trist

El motiu pel qual et poden bloquejar la targeta al Banco Santander

Descobreix per què el teu banc implementa aquesta mesura de seguretat i com ho pots solucionar en minuts

En un entorn econòmic on la digitalització dels serveis financers avança a un ritme vertiginós, la seguretat s'ha convertit en el pilar fonamental que sosté la confiança dels clients. La comoditat de fer pagaments amb targeta o a través del mòbil és innegable, però aquesta facilitat d'ús comporta una exposició més gran a possibles fraus.

Les entitats bancàries es troben en una cursa constant per desenvolupar mecanismes de protecció més sofisticats, buscant un equilibri delicat entre l'agilitat en les transaccions i la salvaguarda del patrimoni dels seus usuaris. És en aquest context en què s'emmarquen certes polítiques que, encara que puguin semblar un inconvenient momentani, són en realitat un escut protector essencial.

Una d'aquestes mesures, confirmada recentment per Banco Santander, ha generat dubtes entre alguns dels seus clients, encara que és una pràctica estandarditzada en el sector. Es tracta d'un protocol de seguretat dissenyat per actuar com una barrera infranquejable davant intents d'ús no autoritzat dels mitjans de pagament. Encara que molts ja ho havien experimentat a la pràctica, l'entitat ha formalitzat la raó darrere d'un bloqueig que pot agafar-nos per sorpresa en el moment menys oportú.

Home amb expressió de sorpresa assenyalant una sucursal del banc Santander
Fotomuntatge en què es veu un Banco Santander i una persona amb cara de sorpresa | Canva Pro, XCatalunya

La línia fina entre la protecció i la contrarietat

La política és clara i directa: si un usuari introdueix el número PIN de la seva targeta de manera incorrecta en tres ocasions consecutives, sigui en un caixer automàtic o en un terminal de punt de venda (TPV) d'un comerç, la targeta quedarà automàticament bloquejada per a qualsevol operació que requereixi aquesta clau.

Aquesta acció no és una fallada tècnica ni un error del sistema, sinó un mecanisme de defensa deliberat. El seu objectiu és frustrar els intents de frau per "força bruta", on un tercer que ha robat o trobat una targeta intenta endevinar el codi de seguretat a base de repetits assaigs.

En activar-se aquest bloqueig, la targeta perd gran part de la seva funcionalitat. No serà possible retirar efectiu de caixers ni autoritzar compres en establiments que sol·licitin la introducció del PIN. Tanmateix, és important matisar que la targeta no queda completament inutilitzada.

Caixer automàtic d’un banc Santander en una vorera concorreguda d’una ciutat
Banco Santander | ChatGPT

En la majoria dels casos, encara es podria fer servir per a transaccions en línia que depenguin d'altres factors d'autenticació, com l'enviament d'un codi al mòbil, o per a pagaments contactless de baix import que no exigeixin la clau. Aquesta mesura, per tant, és una resposta directa i eficaç a un dels mètodes de frau més comuns.

Mecanismes de desbloqueig: la tecnologia com a aliada

Malgrat l'alarma inicial que pot causar veure's amb una targeta bloquejada, Banco Santander ha posat a disposició dels seus clients un ventall de solucions ràpides i accessibles, demostrant com la tecnologia no només serveix per operar, sinó també per resoldre incidències de manera autònoma.

La via més immediata per recuperar l'operativitat del PIN és a través de l'aplicació mòbil de l'entitat. Accedint a la secció de targetes, seleccionant l'afectada i buscant el menú d'opcions addicionals, l'usuari trobarà una funció específica per al desbloqueig del PIN, que es completa seguint uns senzills passos de verificació.

Per a aquells que prefereixen operar des d'un ordinador, el procés és molt similar a través de la banca en línia. Després d'iniciar sessió, s'ha de navegar fins a la "posició global", seleccionar la targeta en qüestió i, en el menú d'operacions, localitzar l'opció de desbloqueig.

Com a alternatives més tradicionals, el banc manté oberta la possibilitat de fer la gestió mitjançant una trucada a la seva línia d'atenció telefònica, coneguda com Superlínia, o anant personalment a qualsevol de les seves oficines, on un gestor podrà assistir el client en el procés.