Persona reparant la part inferior d'un automòbil amb eines

La jugada mestra d'un mecànic per tenir dos cotxes i pagar una sola assegurança

Es tracta d'un Fiat Punto

Un mecànic jubilat de Casarano, a Itàlia, va idear un pla sorprenent per estalviar en l'assegurança dels seus vehicles: va clonar el cotxe per tenir dos vehicles idèntics, però pagant només una pòlissa. Segons les autoritats italianes, l'home va recuperar un cotxe de desballestament i el va convertir en una rèplica exacta del que ja tenia, des del model fins a la matrícula. El mecànic va poder circular durant mesos sense aixecar sospites fins que un control de trànsit rutinari va revelar l'estafa.

El pla semblava perfecte: un cotxe duplicat que li permetia tenir dos vehicles idèntics, però amb el cost de mantenir-ne un de sol. Tot i això, la seva jugada va acabar per fallar quan les autoritats van detectar que els números de xassís dels dos vehicles no coincidien. Tot i haver replicat amb precisió les plaques i el color de la carrosseria, aquest detall tècnic va revelar el frau, i les autoritats italianes no van trigar a confiscar els dos cotxes.

L'intent d'estalvi podria haver passat desapercebut si no fos per la revisió exhaustiva dels agents, que van comprovar cada detall tècnic dels dos vehicles. El càstig per aquest tipus de frau a Itàlia pot incloure multes significatives, la confiscació dels vehicles i, en casos greus, penes de presó. En aquest cas, a més de la confiscació, el mecànic enfrontarà càrrecs per frau i falsificació.

Aquest era el cotxe clonat
Aquest era el cotxe clonat | Guardia di Finanza

Una pràctica curiosa, però poc recomanable

Clonar vehicles no és una pràctica desconeguda al món del crim automobilístic, encara que normalment s'associa amb el robatori de cotxes o l'evasió de controls fronterers. Tot i això, en aquest cas, l'objectiu era simplement pagar una assegurança més econòmica. Així i tot, el risc que implica aquest tipus de maniobres no es limita només al que és econòmic, sinó que també posa en perill altres conductors, ja que un accident amb un d'aquests vehicles clonats podria generar complicacions legals, com ara la impossibilitat d'identificar correctament a l'infractor o de processar un sinistre.

Aquest tipus de fraus són una crida d'atenció per a les autoritats de trànsit a tot el món. La clonació de cotxes no només afecta les companyies d'assegurances, sinó que també pot desestabilitzar el sistema de seguretat viària. Les revisions més exhaustives, com les realitzades en aquest cas, es fan indispensables per evitar que aquest tipus d'enganys proliferin.

El cotxe en qüestió era un Fiat Punto, un cotxe compacte produït pel fabricant italià Fiat entre el 1993 i el 2018. Conegut pel seu disseny pràctic, la seva eficiència de combustible i la seva maniobrabilitat, va ser una opció popular a Europa, especialment en zones urbanes. Al llarg de les tres generacions, va oferir una gamma de motoritzacions assequibles i solucions per al dia a dia.