Gairebé un 80% dels influencers a Europa fa publicitat enganyosa, segons ha revelat aquest dimecres la Comissió Europea que, juntament amb 22 estats membres, ha analitzat publicacions de gairebé 600 persones considerades influents a les xarxes socials. Segons els resultats de la investigació, el 97% publica contingut comercial, però només el 20% indica que es tracta de publicitat.
Un 78% dels influencers analitzats tenen activitat comercial, però només el 36% estan registrats com a comerciants al seu país. També s'ha detectat que un 20% promouen activitats poc saludables o perilloses. Per això, Brussel·les ha demanat a les autoritats estatals que investiguin "a fons" 358 persones per incompliment de la normativa europea. "Si cal, es podrien prendre mesures d'execució addicionals, d'acord amb els procediments nacionals", avisa la Comissió Europea.
La legislació de consum de la UE estableix que les comunicacions comercials han de ser transparents. Qualsevol promoció dels productes o serveis d'una marca en una publicació amb què l'influencer rebi uns ingressos o altres avantatges ha d'indicar que és una activitat publicitària. Els influencers tampoc poden enganyar els consumidors amb "informació falsa o no veraç" sobre els productes o serveis promocionats , segons la directiva europea de pràctiques comercials deslleials.
Investigació de Brussel·les A l'octubre la Comissió Europea va impulsar una investigació per detectar publicitat enganyosa d'influencers. Ha analitzat l'activitat de 576 influencers de tot Europa que operen sobretot a Instagram, TikTok, YouTube, Facebook, X, Snapchat i Twitch. Entre els analitzats hi ha 82 persones amb més d'un milió de seguidors, 301 amb més de 100.000 i 73 que tenen entre 5.000 i 100.000.
Sobretot fan publicat de “moda, estil de vida, bellesa, alimentació, viatges i esport. Un 20% dels analitzats "promouen activitats no saludables o perilloses, com menjar gens saludable, begudes alcohòliques, tractaments mèdics o estètics, jocs d'atzar o serveis financers com el comerç de criptomonedes".
El boom dels influencers
L'auge dels influencers ha transformat fonamentalment el màrqueting i la publicitat a l'era digital. Van quedar enrere els dies de les estratègies de màrqueting unidireccionals, amb influencers creant un nou espai on la recomanació i l'autenticitat són claus per captar l'atenció de les audiències.
Els influencers han dedicat temps a construir les seves pròpies marques i audiències i, per tant, són selectius amb les associacions de màrqueting per protegir-ne la reputació i la confiança dels seguidors. Això vol dir que el màrqueting d'influencers no es tracta de resultats ràpids, sinó de construir autoritat i credibilitat en un camp determinat al llarg del temps.
L'eficàcia del màrqueting d'influencers està ben documentada, amb empreses que obtenen, de mitjana, 5,20 euros per euro invertit en aquesta forma de publicitat. A més, el mercat global de plataformes de màrqueting d'influencers ha experimentat un creixement considerable, estimant-se que arribarà als 22.3 mil milions de dòlars el 2024. Aquest creixement reflecteix un canvi en les tàctiques de màrqueting cap a enfocaments més personalitzats i dirigits, on els influencers amb audiències nínxol i altament compromeses s'estan convertint en els més valuosos per a les marques.
A més, el màrqueting d'influencers no només s'enfoca a figures amb milions de seguidors. Els microinfluencers, amb menys de 50,000 seguidors, sovint tenen estadístiques més atractives en termes d'engagement, cosa que els converteix en actius importants per a les campanyes comercials. Les marques consideren factors com l'engagement, la distribució geogràfica dels seguidors, l'abast i les interaccions, més enllà del simple nombre de seguidors.
L'economia dels influencers és particularment atractiva per a la Generació Z, molts dels quals aspiren a convertir les seves activitats a les xarxes socials en negocis sostenibles. Els influencers poden guanyar una mitjana de 61 euros per hora, cosa que teòricament podria traduir-se en ingressos anuals de sis xifres si es dediquen a temps complet a aquesta tasca. No obstant això, convertir-se en un influencer reeixit requereix temps, paciència i una estratègia sòlida, i no tots els que intenten guanyar-se la vida com a creadors de contingut poden esperar guanyar sumes tan significatives immediatament.