La consellera d'Educació, Anna Simó, ha comunicat aquest dimecres a la mesa sectorial i al Consell Escolar que l'inici del curs vinent serà el 9 de setembre per a infantil, primària i ESO. D'aquesta manera, Educació retarda la data d'inici de curs, com li havien demanat membres del Consell Escolar, que plantejaven un marge de cinc dies per preparar-se, i els sindicats, encara que apostaven pel 12. Precisament, el departament havia posat com condició que el primer dia fos abans de la Diada.
El darrer dia serà el 20 de juny. Per a batxillerat i FP de grau mitjà el primer dia serà el 12 i per a la superior el 19. Simó també va plantejar la necessitat d'un "gran pacte" per incrementar la formació docent, que aplicaria també al juliol. En una carta adreçada al Consell Escolar, la consellera argumenta que amb aquesta decisió respon a la “demanda de disposar de cinc dies hàbils de setembre per preparar el curs que havien fet arribat molts equips docents i sempre partint de la premissa que no es tornaria a iniciar el curs després de la Diada".
Tot i això, l'exconseller Josep González Cambray havia establert que fos sempre el quart dia laborable. Simó agraeix la contribució del consell a la millora del sistema educatiu i es compromet a "continuar treballant escoltant sempre el parer de la comunitat educativa". En una roda de premsa posterior, la consellera ha concretat precisament que el 9 és el resultat d'haver escoltat totes les parts implicades.
Així, ha detallat que moltes de les adreces que havia visitat aquests mesos li havien demanat revisar l'inici del calendari escolar perquè aquest curs no havien tingut prou temps per preparar-lo. Ha afegit que ha estat molt majoritària, més enllà de les direccions, la demanda de tenir cinc dies feiners.
En canvi, els sindicats li havien demanat que el primer dia amb alumnes fos el 12. Això l'últim ho ha descartat del tot: "Mentre jo sigui consellera no tornarem a començar el curs després de la Diada". I és que ha insistit que l'avançament implantat per Cambray és una mesura positiva especialment per a l'alumnat vulnerable.
Aquesta decisió haurà de quedar plasmada en l'ordre de calendari escolar, que començarà el camí dimarts que ve i sobre la qual el Consell Escolar haurà de fer un dictamen en el termini d'un mes. És en aquesta ordre on ha de quedar reflectit com s'organitza la totalitat del calendari. El plantejament d'Educació és començar el 9 de setembre per a infantil, primària i ESO, el dia 12 batxillerat i cicles formatius de grau mitjà i el 19 la FP superior. El darrer dia lectiu serà el 20 de juny. En total seran 177 dies lectius, dins del que marca la Llei dEducació de Catalunya.
Debat sobre l'horari escolar
Simó ha dit que aquesta és una decisió que es pren "de manera excepcional" i que no determinarà que a partir d'ara sempre ha de ser així. I és que la consellera ha plantejat que cal fer un debat més a fons sobre l'horari escolar que podria impactar al calendari. Fins que això passi i es marqui un criteri fix, es flexibilitzarà l'inici "cap a la data que té més consens".
En aquest sentit, ha explicat que ha demanat una avaluació sobre una “possible reorganització de la jornada escolar”. En concret, vol una avaluació de l'horari intensiu a secundària i de la prova pilot que fan 25 escoles que també apliquen aquesta intensiva.
Aquest és un tema també recorrent i Simó ha afirmat que vol tenir evidències que permetin prendre decisions amb informació contrastada. L'objectiu és que aquest sigui un tema de debat “clau” per a la propera legislatura. Fins que això passi, la prova pilot vigent a més d'una vintena d'escola es tornaria a prorrogar un curs més.
Aposta per la formació al juliol
A la taula sectorial d'aquest dijous, Simó també ha plantejat als sindicats la voluntat del departament d'establir un nou pla de formació que faci que al juliol es pugui dedicar a aquesta qüestió. Aquesta formació estaria vinculada a “incentius” relacionats amb la carrera professional. La consellera ha explicat que des de la conselleria tenen propostes però que volen negociar-ho amb els sindicats.
En qualsevol cas, això aplicaria pel juliol del curs 2024-2025 i Simó no ha volgut entrar a concretar si la proposta és que hi hagi un nombre d'hores obligatòries de formació al juliol ni la modalitat. Ha insistit que tot això es vol negociar a la taula sectorial per assolir un "gran acord".
Ha afirmat que vol incrementar aquesta formació "de manera exponencial" els propers anys i orientar-la cap a la millora de l'aprenentatge de l'alumnat. Per exemple, lligar allò que interessa al docent a la recerca d'una millora en comprensió lectora, matemàtiques o ciències. Simó ha assegurat que aquesta ha estat una proposta de més formació vinculada al juliol ha estat "ben entomada" pels sindicats.