Muntatge amb una imatge d'una dona, d'esquena, comprant al supermercat. A la dreta, el dibuix d'una dona preocupada per la manca de diners

L'aliment que la gent més ha deixat de comprar per la inflació

Dades demolidores d'un informe de Facua

Un estudi elaborat per Facua va constatar que un 62,7% de les famílies han comprat productes de qualitat inferior per fer front a la pujada de la cistella de la compra. L'informe, que porta per títol 'Com han canviat la cistella de la compra els teus hàbits de compra els últims anys?', apunta que un 42,5%, per exemple, ha reemplaçat oli d'oliva per un altre de menor qualitat , un 37,6% ha fet el mateix amb el peix i un 31% amb la carn.

L'anàlisi també precisa que, entre els enquestats, s'ha reduït gairebé la meitat el consum de vedella, quan fa dos anys un 32,9% dels consumidors menjava una o dues vegades per setmana ara s'ha situat en 17,6% . Un 82,3% la consumeix cada dues setmanes o amb menys periodicitat, el 30% no la compra. Facua també precisa que el 2022 per un 67% dels participants el peix era un dinar setmanal i ara és d'un 43,3%, mentre que la ciutadania que opta per no adquirir-lo ha pujat del 5% al ​​10,9% .

La fruita: La més afectada

La fruita també ha experimentat una baixada, un 77,7% menjava quatre o set dies a la setmana i actualment és d'un 62,3%, una situació pràcticament calcada amb els lactis (del 76,6% el 2022 al 63 % actual). El pollastre, segons l'estudi de Facua, va tenir un descens "menys acusat", fa dos anys un 73,3% el consumia una vegada cada set dies i actualment un 60,9%, mentre que menjar-lo cada dues setmanes o menys puja del 26,6% al 38,9%.

L'informe també recull que un 55,3% dels usuaris ha decidit canviar d'establiment habitual "per aconseguir preus més econòmics", encara que hi ha un 44,6% que es manté fidel al mateix lloc. En aquesta línia, la feina mostra que un 83,5% de la ciutadania fa les compres en supermercats, tot i que el 79,3% considera que és el punt "on més han pujat els preus".

L'estudi també apunta que un 65,3% va reduir la despesa en bars, el 58,7% en viatges, el 47,1% en roba i calçat, el 45,3% en productes culturals i un 18,9% en subministrament de llum, entre d'altres. Tot i això, l'enquesta xifra que un 25,1% ha admès no haver-se privat de cap producte o servei. L'informe de Facua, elaborat entre el 15 de gener i el 6 de febrer d'aquest any, ha consistit en un qüestionari d'una trentena de preguntes sobre els hàbits de consum, en què han participat 3.334 persones de tot l'Estat.