Una dona amb gorra groga i abric blau sosté bosses de compres mentre mira el telèfon, al costat d'un carret de compres petit sobre un teclat d'ordinador i un gràfic de bitllets verds.

Sóc advocat i t'explico què has de fer si tens problemes amb una compra en línia

Molta atenció ara que falten pocs dies pel Black Friday

Les compres en línia són cada vegada més comunes, però de vegades sorgeixen inconvenients. És possible que el producte no arribi, sigui defectuós o no coincideixi amb la descripció. Si us trobeu en aquesta situació a Espanya, és important conèixer els vostres drets i com actuar per resoldre el problema.

Primer, contacta amb el venedor o la botiga en línia. Explica l'inconvenient de manera clara i sol·licita una solució. Pot ser la devolució dels diners, un canvi de producte o una reparació. Guarda còpia de totes les comunicacions que facis, ja sigui per correu electrònic, missatges o formularis de contacte.

Si no obtens resposta o la solució no és satisfactòria, exerceix el teu dret de desistiment. En compres en línia, tens 14 dies naturals per desistir sense necessitat de justificació. Has d'informar el venedor i tornar el producte en bon estat, preferiblement al seu embalatge original.

Què has de fer?

Envia el producte per correu certificat o amb seguiment. Així tindràs prova que ho has tornat. El venedor t'ha de reemborsar els diners en un termini de 14 dies des que rep la teva notificació de desistiment o el producte tornat.

Si el producte és defectuós o no correspon a allò anunciat, tens dret a una reparació o substitució. La garantia legal a Espanya és de dos anys des de la compra. El venedor ha d'assumir els costos de transport, reparació o substitució sense causar-te inconvenients.

Si el venedor es nega a complir les seves obligacions, pots presentar una reclamació. Acudiu a les autoritats de consum de la vostra comunitat autònoma. Allí t'orientaran sobre els passos a seguir i intervindran en el conflicte. També podeu utilitzar els fulls de reclamacions que estan obligats a oferir.

Targetes de crèdit de diferents marques amb un lector de targetes.
Muntatge en què apareixen diverses targetes de crèdit i una màquina TPV | XCatalunya

Via judicial

Si després d'aquests passos no aconsegueixes una solució, valoreu acudir als tribunals. Un advocat especialitzat et pot assessorar sobre la viabilitat del teu cas. Tingues en compte que per a reclamacions de menor quantia, el procés és més senzill i no sempre requereix advocat.

Recorda que en compres en línia tens drets addicionals. El venedor t'ha de proporcionar informació clara sobre el producte, el preu total, incloent-hi impostos i despeses d'enviament. També t'ha d'informar sobre el dret de desistiment i les condicions de la garantia.

Per evitar problemes futurs, compra a llocs web de confiança. Verifica que la pàgina tingui informació de contacte i condicions clares. Llegeix opinions d'altres usuaris i desconfia d'ofertes massa atractives. Assegureu-vos que la connexió sigui segura abans d'introduir dades personals o bancàries.

Consells pràctics

Protegeix les teves dades personals i financeres. Utilitza mètodes de pagament que ofereixin protecció al comprador, com ara targetes de crèdit o plataformes reconegudes. Evita transferències directes o pagaments que no permetin reclamacions posteriors.

Si tens problemes amb una compra en línia, actuar amb rapidesa i conèixer els teus drets és essencial. Comunica't amb el venedor, exerceix el teu dret de desistiment i, si escau, presenta reclamacions davant les autoritats competents. Un assessorament legal adequat pot ajudar-te a resoldre el conflicte i protegir els teus interessos. No dubtis a prendre accions per garantir una solució justa i d'acord amb la llei.