Es mostra una carretera amb un cotxe i una motocicleta en moviment i una gran icona d'advertència groc superposada al centre.

No són els joves: El grup d'edat que més preocupa Trànsit pels accidents

El servei ha alertat sobre quina és la franja on més es fixen

El Servei Català de Trànsit (SCT) és l'organisme de la Generalitat de Catalunya encarregat de gestionar la seguretat i la circulació vial a tot el territori català. Des de la creació el 1997, l'SCT treballa en coordinació amb els Mossos d'Esquadra i altres entitats de transport per reduir els accidents de trànsit i millorar la seguretat viària. Les seves competències abasten la planificació, la regulació i la gestió dels fluxos de trànsit.

Entre les seves funcions principals, l'SCT implementa campanyes de conscienciació sobre els perills de la velocitat, el consum d'alcohol i drogues al volant. I l'ús del cinturó de seguretat, adaptant les iniciatives a diferents públics i èpoques de l'any. A més, l'organisme fa un seguiment exhaustiu de les estadístiques de sinistralitat i avalua constantment els punts crítics de la xarxa viària catalana.

Alerten sobre el grup d'edat més preocupant

El Servei Català de Trànsit alerta de l'augment de la sinistralitat entre els conductors de furgonetes, els ciclistes o els més grans de 45 anys. Alguns dels grups on les autoritats volen incidir més per reduir els accidents i la mortalitat. En declaracions al diari 'El Periódico', el director de Trànsit, Ramon Lamiel, admet que ara "els joves no són un problema especial" i preocupen més "els cinquantens".

De fet, les víctimes mortals entre 65 i 74 anys han crescut un 133% aquest any. Mentre que entre 55 i 64 es mantenen i baixen a tots els grups per sota d'aquesta edat. Fins a mitjans d'octubre, han mort 10 conductors de furgonetes, un 900% més, i Trànsit vol fer una “reflexió” en aquest grup i una campanya específica per reforçar la precaució.

Un cotxe malmès és remolcat per una grua en una carretera mentre dues persones amb armilles de seguretat observen l'escena.
Un accident recent | ACN

A Trànsit també preocupa l'escalada de morts entre ciclistes o el fet que les víctimes mortals entre els motoristes no s'aconsegueixen reduir. Per això, es faran campanyes específiques en aquests col·lectius, apunta Lamiel.

Els responsables de Trànsit estan especialment preocupats per la sinistralitat a la tarda, quan augmenta la fatiga, i recorden que en el cas dels motoristes això és especialment rellevant. “La conducció amb moto és cansada, has de dominar el vehicle sempre. Amb un bon cotxe pot ser més relaxada, però sempre ha de ser prudent”, apunta Lamiel.

En el marc d'aquestes campanyes de precaució, els Mossos tenen previst augmentar els controls per vigilar que els ciclistes portin elements reflectors visibles i mantinguin les distàncies de seguretat. Així, es realitzaran controls a zones freqüentades per ciclistes, i també es vigilaran possibles conductes temeràries o agressives dels conductors per avançar-los.

Segons diu Lamiel a 'El Periódico', el pla de seguretat viària 2024-26 té previst ampliar els senyals específics que alerten de la presència de ciclistes en determinades carreteres.