La tragèdia ha colpejat de nou les costes de Catalunya. Aquest dimecres 25 de juny, un home de 82 anys ha perdut la vida després d'ofegar-se a la platja del Racó, situada al límit entre els municipis de Sant Feliu de Guíxols i Castell-Platja d’Aro, al Baix Empordà.
L’avís i la intervenció dels serveis d’emergència
El telèfon d’emergències 112 va rebre l’avís a les 13:26 hores. Segons van relatar els testimonis, un home gran havia estat tret de l’aigua inconscient després de presentar símptomes evidents d’ofegament. De seguida, els socorristes de la platja més propera, la de Sant Pol de Sant Feliu de Guíxols, van acudir al lloc per intentar reanimar el banyista mentre arribaven els serveis sanitaris.
El Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) va mobilitzar una unitat terrestre i un helicòpter medicalitzat que va aterrar a la platja pocs minuts després. Malgrat els esforços combinats de socorristes i sanitaris, les maniobres de reanimació no van aconseguir salvar la vida de l’home, confirmant-se la seva mort al lloc dels fets.

Investigació i dispositiu de seguretat
Al lloc dels fets s’hi van desplaçar també efectius dels Mossos d’Esquadra, que s’han fet càrrec de les diligències per esclarir les circumstàncies exactes de la mort. La Policia Local de Sant Feliu de Guíxols va col·laborar en les tasques de suport i control de la zona.
Aquest nou incident se suma al preocupant balanç d’ofegaments registrat a les platges catalanes des de l’inici oficial de la campanya d’estiu el passat 15 de juny. Amb aquesta darrera tragèdia, ja són cinc les persones que han perdut la vida al mar en menys de dues setmanes.

Crida de les autoritats a extremar les precaucions
Des de Protecció Civil de la Generalitat s’ha emès una nova crida a la prudència. Les autoritats insisteixen en la necessitat d’extremar les mesures de seguretat durant el bany, tant a platges com a piscines i altres zones d’aigua. En cas d’observar que algú es troba en dificultats dins l’aigua, cal avisar immediatament el servei de socorrisme o el 112.
D’entre els consells bàsics, Protecció Civil recorda que no s’ha de deixar els infants sense vigilància en cap moment mentre siguin a l’aigua o a prop d’ella. També recomanen evitar el bany després d’àpats copiosos i mantenir-se ben hidratat, especialment en jornades caloroses com les d’aquests dies.
Un altre aspecte important que assenyalen les autoritats és la necessitat de respectar les zones delimitades amb boies, especialment aquelles destinades a esports nàutics. L’incompliment d’aquestes normes incrementa el risc d’accidents amb taules de surf, motos d’aigua i altres embarcacions.
La importància de la vigilància i el sentit comú
Finalment, Protecció Civil insisteix en la importància de seguir les indicacions del personal de socorrisme i els responsables de les activitats aquàtiques. La combinació de vigilància, respecte a les normes i sentit comú és fonamental per gaudir del mar amb seguretat.
Amb l’estiu en ple auge, l’objectiu de tothom ha de ser evitar noves tragèdies i garantir que les nostres platges continuïn sent espais de gaudi i no de dolor.