Vista aèria d’una avinguda amb diversos carrils de trànsit i palmeres al separador central, envoltada d’edificis i estructures urbanes.

Un cotxe avariat provoca el caos a la Ronda de Dalt: un carril tallat

L'Operació Retorn serà problemàtica a Barcelona, possiblement més de l'habitual

La tarda de l'últim diumenge d'agost es va convertir en una prova de paciència per a milers de conductors. El retorn a casa, que per a molts marcava la fi de les vacances d'estiu, es va veure abruptament interromput.

Un obstacle inesperat va transformar una de les artèries principals de la ciutat en un autèntic coll d'ampolla. Les llargues fileres de vehicles aturats dibuixaven un panorama de frustració sota el sol del capvespre. La fluïdesa del trànsit es va esvair completament en qüestió de minuts, deixant atrapats centenars de ciutadans.

L'incident que va desfermar el col·lapse va tenir un origen tan comú com disruptiu: un vehicle va patir una avaria mecànica. El succés va tenir lloc en un punt crític de la Ronda de Dalt de Barcelona, complicant enormement la circulació.

Vehicle dels Mossos d'Esquadra estacionat a un carrer.
Vehicle dels Mossos d'Esquadra | ACN

Concretament, la incidència es va localitzar a l'altura de la Via Júlia, en sentit Llobregat. La informació va ser confirmada per les autoritats de trànsit a les 17:10 hores d'aquest 31 d'agost. L'avaria va obligar a tallar un dels carrils, una mesura necessària que va tenir conseqüències immediates i de gran abast.

L'epicentre del col·lapse en un punt neuràlgic

La Ronda de Dalt és una de les vies més importants per a la mobilitat de l'àrea metropolitana de Barcelona. Funciona com una columna vertebral que canalitza desplaçaments d'entrada, sortida i connexió entre diferents barris.

Qualsevol alteració en el seu flux habitual genera un efecte dòmino que s'estén ràpidament per quilòmetres. Un sol carril inutilitzat en aquesta via és suficient per desfermar una tempesta perfecta a la xarxa viària. L'avaria no va poder ocórrer en un moment més delicat, coincidint amb l'operació retorn de final de mes.

Les retencions no van trigar a materialitzar-se, creant una serp de metall que s'estenia sense fi. El punt d'origen de l'embús es va situar a Santa Coloma de Gramenet, a diversos quilòmetres del lloc de l'incident. Els conductors que s'incorporaven a la ronda des del nord es trobaven de seguida amb el monumental embús. Els panells informatius i les aplicacions de navegació alertaven de la situació, però per a molts ja era massa tard per buscar rutes alternatives.

L'operació retorn i la paciència dels conductors

L'últim cap de setmana d'agost és tradicionalment una de les dates més complicades a les carreteres catalanes. Milers de famílies aprofiten al màxim els seus últims dies de descans i emprenen el viatge de tornada a les seves llars.

Aquest context d'alta densitat de trànsit va agreujar notablement l'impacte del vehicle avariat a la ronda barcelonina. El que hauria d'haver estat un trajecte rutinari es va convertir per a molts en una odissea de trànsit lent i aturades constants. La imatge, captada per les càmeres de trànsit, mostrava una via completament saturada.

Un agent de policia dels Mossos d'Esquadra d'esquena amb una furgoneta policial estacionada davant d'un edifici d'apartaments.
Furgoneta dels Mossos d'Esquadra | ACN

La gestió d'aquest tipus d'incidències requereix una coordinació precisa per minimitzar l'impacte en la circulació. Els equips d'assistència en carretera i els agents de la Guàrdia Urbana es mobilitzen per retirar l'obstacle.

El seu objectiu principal és desbrossar la via en el menor temps possible per restablir la normalitat del trànsit. Tanmateix, el procés de retirada d'un cotxe i la posterior dissolució de l'embús acumulat porta el seu temps. Els conductors, mentrestant, no tenen més remei que armar-se de paciència i esperar.