Els supermercats Mercadona, Carrefour, Lidl, Eroski i Dia sumen el 51% del mercat de la distribució espanyola, segons l'informe 'Balanç de la Distribució 2023' que ha presentat aquest dijous la consultora Kantar Worldpanel. La mateixa font afirma, a més, que aquest mercat va créixer l'any passat un 7,6%, si bé el volum "ha començat a donar símptomes d'estabilitat". L'escenari dibuixat per l'estudi subratlla que pràcticament totes les grans cadenes han guanyat quota de mercat.
Factors com la promoció o la marca blanca han guanyat pes entre els consumidors un 2023 marcat per la pujada de preus. Pel que fa als cinc primers del rànquing, Mercadona lidera la llista a distància de la resta amb un 26,2% de la facturació. Els supermercats del valencià Juan Roig van créixer un 0,6% respecte a les xifres assolides el 2022, que van ser, doncs, del 25,6%.
El segon de la llista Carrefour va aconseguir l'any passat un 9,9% de quota de mercat, un 0,2% més que l'exercici anterior. La penetració al mercat del número tres, Lidl, va ser del 6,4%, un 0,5% superior a la del 2022, el que més creix. . El grup alemany és propietari també dels supermercats Aldi, que es van situar en vuitena posició amb un 1,5% del mercat (la mateixa quota que l'any anterior).
Eroski es va situar a la quarta plaça amb un 4,4% del mercat (un 0,1% més) i el cinquè lloc el tanca Dia amb un 4,1% (és l'únic grup que va experimentar una baixada de vendes l'any passat) , un 0,5% menys que el 2022). La consultora Kantar espera per a aquest any un panorama sense grans canvis significatius i amb un control progressiu de la inflació.
També preveu que continuï la concentració del Gran Consum al 'retail' organitzat i augura que les cadenes que aconsegueixin capitalitzar el transvasament des de la distribució tradicional seran les que més creixeran. En aquest sentit considera que les seccions de fresc jugaran un paper "determinant".
Lidl, el supermercat alemany que triomfa a Espanya
Lidl, el gegant de la distribució alemany, s'ha establert fermament al mercat espanyol gràcies a la seva estratègia d'oferir productes de qualitat a preus competitius. Amb més de 530 supermercats repartits per tot Espanya, Lidl ha aconseguit captar l'atenció d'un ampli espectre de consumidors, no només pels preus accessibles sinó també per les promocions innovadores i la satisfacció que genera en els seus clients.
Una de les claus de l'èxit de Lidl resideix en les ofertes setmanals i promocions especials, que abasten des de descomptes destacats en aliments fins a rebaixes en electrodomèstics, roba i eines. Aquestes ofertes, que solen durar tres dies (dijous, dissabte i dilluns), permeten als consumidors adquirir productes d'alta qualitat a preus reduïts, cosa que genera una expectativa constant entre els clients i els incentiva a visitar les botigues amb regularitat.
A més de les promocions temporals, Lidl es destaca pel seu ampli catàleg de productes, que inclou des d'aliments frescos i de rebost fins a articles de perfumeria, cosmètica i drogueria. Aquest assortiment es complementa amb productes de marques blanques exclusives de Lidl, com Formil, Fin Carré, Xef Select, Milbona, i Cien , entre d'altres, que ofereixen una excel·lent relació qualitat-preu en diverses categories. Un altre èxit d'aquesta cadena de supermercats són els productes internacionals. Periòdicament, i per un temps limitat, els clients poden trobar productes de llocs tan variats com Itàlia, Àsia o Estats Units.
LIDL BAZAR ? ❤️ COLADA, LIMPIEZA, ALMACENAMIENTO, COSTURA Y MÁS @Amunaysuscosas
La satisfacció dels clients de Lidl no només és deguda als seus preus competitius i a la qualitat dels seus productes, sinó també a les iniciatives especials que la cadena duu a terme en dates assenyalades. Per exemple, durant el Nadal, Lidl ofereix un catàleg de joguines amb promocions i descomptes importants, incloent ofertes de fins a un 40% en moltes de les seves joguines de fusta i la possibilitat d'adquirir-les en línia amb enviaments gratuïts per a compres superiors a certa suma.
Aquestes ofertes especials reflecteixen el compromís de Lidl de proporcionar valor afegit als seus clients, més enllà de la simple venda de productes.
En resum, l'estratègia de Lidl de combinar productes de qualitat amb preus baixos, juntament amb promocions atractives i una selecció acurada de marques pròpies, ha resultat en un alt nivell de satisfacció entre els seus clients. Això no només ha permès a Lidl consolidar-se com una de les cadenes de supermercats preferides a Espanya, sinó que també ha redefinit les expectatives dels consumidors respecte del que poden obtenir de la seva experiència de compra a supermercats de descompte.