El museu del Torró d'Agramunt i la fàbrica de la Xocolateria Jolonch s'integraran en una nova ruta turística anomenada Tasta el GranTour, promoguda per l'Agència Catalana de Turisme i les diputacions catalanes. Aquesta es posarà en marxa el març de l'any que ve, amb un centenar de propostes i coincidint amb la designació de Catalunya com a Regió Mundial de la Gastronomia 2025. El conseller d'Empresa i Treball, Miquel Sàmper, ha fet aquest anunci durant la visita a la 35a edició de la Fira del Torró, que celebra la localitat urgellenca durant el cap de setmana. L'esdeveniment ha congregat milers de persones i ha estrenat amb èxit una nova activitat formativa adreçada al sector de l'hostaleria, que volen consolidar de cara al futur.
La nova ruta Tasta el Gran Tour, que tindrà Agramunt (Urgell) com una destinació, inclourà dues visites vinculades a la història del torró i la xocolata d'aquesta localitat. En el cas de la parada al museu, es podrà aprofundir en la trajectòria de Turrones Vicens. Mentrestant, la fàbrica i l'obrador de la Xocolateria Jolonch destaca pel fet de ser la més antiga d'Agramunt i l'única històrica que encara funciona avui dia al món.
Sàmper ha dit que el conjunt de la ruta turística basada en la gastronomia servirà per donar a conèixer la cuina catalana i posar-la en valor. Així, ho ha definit com a "puntera", motiu pel qual creu que cal divulgar-la "com la millor". En aquest sentit, a més de citar els torrons i la xocolata d'Agramunt, ha destacat plats com l'escudella o el fricandó, a més de productes com ara l'oli o els peixos del Mediterrani.
Prop de 200 empreses exportadores
També en el marc de la fira, el conseller ha parlat de la presència internacional que té el sector de la confiteria i la xocolata, amb prop de 200 empreses que exporten aquests productes de manera regular. A més a més, del 2022 a l'any passat, l'increment va ser del 3,3%. Mentrestant, les exportacions s'han doblat l'última dècada i fa tres anys que estan seguits de creixement, superant els 500 milions d'euros. Els principals mercats són europeus. Concretament, a França s'exporta el 20% del total (106,7 milions d'euros), a Alemanya el 15% (79,9 milions d'euros) i a Itàlia el 9% (49,3 milions).
Pel que fa al balanç del certamen dedicat al torró i la xocolata a la pedra, s'ha definit com una "fira d'èxit", tant pel volum d'assistents com per les vendes registrades, tal com ha dit la directora, Tamara Lombardo. A més, de cara a properes edicions es vol consolidar i millorar la nova Acadèmia del Torró, estrenada aquest any, així com també plantejar sistemes que permetin comptabilitzar el nombre de públic que participa a l'esdeveniment.
Per part seva, el propietari de Torrons Vicens, Àngel Velasco, ha dit que es continua treballant per desestacionalitzar aquest producte. En aquest sentit, ha explicat que la incorporació de nous sabors i ingredients, a més de comptar amb propostes elaborades per xefs de renom com ara Quique Dacosta, Ángel León i Jordi Roca, ajuden a ser vistes com unes postres que es poden consumir durant tot l'any. Una de les novetats presentades a la fira han estat unes neules que es poden emplenar amb diverses cremes de torró, fetes amb la col·laboració d'Albert Adrià.
Mentrestant, el director de màrqueting de Virginias, David Valls, ha destacat que el públic que assisteix al saló vol conèixer les novetats vinculades al torró i la xocolata. Si escau, han tret un nou torró de Tiramisú sense sucre, a més d'una mousse de torró tou i una nova línia de galetes sense sucre. També ha apuntat que la innovació ajuda a deixar de veure aquest producte com una tradició de Nadal i poder-lo gaudir en qualsevol època de l'any.