Una gran quantitat de scooters elèctrics estacionats en una àrea cercada al costat d'una paret de maons.

El problema d'una ciutat catalana amb els patinets: 'És una bogeria'

Aquesta localitat acumula un greu problema amb aquest tipus de transport que s'ha fet popular els darrers anys

El dipòsit de vehicles de Santa Coloma de Gramenet no té pràcticament espai per emmagatzemar tots els patinets elèctrics que requisa la Policia Local. Actualment n'hi ha 396 i els seus propietaris prefereixen abandonar-los que pagar les taxes per recuperar-los. A més, en la majoria dels casos són aparells fraudulents que han estat manipulats per circular a velocitats molt superiors a la permesa. "És una bogeria", es lamenta l'alcaldessa, Mireia González.

L'Ajuntament vol posar setge a aquestes pràctiques per garantir la bona convivència a la via pública entre els diferents tipus d'usuaris, mentre treballa en una modificació de les ordenances que permeti traslladar els vehicles de mobilitat personal abandonats a les plantes de reciclatge.

Si la grua retira un cotxe al carrer a Santa Coloma de Gramenet, el propietari té dos mesos per recuperar-lo, amb el pagament previ de la multa i les taxes de dipòsit corresponent. Si no ho fa, el vehicle se'n va a una planta de desballestament i reciclatge.

Un problema amb la normativa

Tot i això, amb els patinets elèctrics hi ha un buit normatiu que impedeix fer-ho. Aquest 'nou' tipus de vehicle no està inclòs a les ordenances municipals i fins que no es facin les modificacions necessàries, l'Ajuntament ha d'anar acumulant-los al dipòsit de vehicles.

Aquest factor, combinat amb l'auge del nombre de patinets elèctrics anomenats, fa que ja s'acumulin prop de 400. Els darrers han arribat aquest mateix dijous i els operaris de l'equipament ja treballen en l'ampliació de l'espai destinat als patinets, que ha arribat al màxim de la capacitat.

Una fila de patinets elèctrics estacionats a una vorera, amb edificis residencials al fons.
Els patinets al dipòsit municpal | ACN

L'alcaldessa de Santa Coloma, Mireia González, assegura que la persecució d'aquest tipus de pràctiques és una prioritat per a la Policia Local: “Els patinets han transformat i facilitat la mobilitat, però ens hem d'assegurar que la convivència és bona amb la resta de ciutadans ".

González explica que a Santa Coloma es fa "molta vida al carrer" i que els diferents usos han de ser "compatibles" per garantir el benestar de la ciutadania. Per a l'alcaldessa, això no és possible si hi ha vehicles que doblen la velocitat permesa i, a més a més, ho fan en entorns de prioritat de vianants.

En els darrers dies, la Policia Local ha interceptat vehicles amb trucatges "creatius" que permetien que els patinets, limitats a una velocitat màxima de 25 km/h, arribin a puntes de velocitat de fins a 70 km/h. "Això no pot ser", va deixar anar l'alcaldessa.

El mes d'abril passat se'n va interceptar un altre que arribava als 111 km/h i a principis d'aquest mes de setembre va transcendir també la mort d'un conductor de patinet elèctric, també manipulat, que va perdre el control del vehicle quan circulava a gran velocitat.

Una ordenança metropolitana

D'altra banda, González també ha fet una crida per poder establir una ordenança de mobilitat d'abast metropolità que reguli com ha de ser l'ús dels vehicles de mobilitat personal a ciutats com ara Santa Coloma, Badalona o Sant Adrià amb l'objectiu d'unificar criteris.

Si patinets manipulats requisats n'hi ha 400, diu González, infraccions de circulació hi ha "moltes més". Segons l'alcaldessa, falta molta conscienciació i pedagogia sobre l'ús d'aquest tipus de vehicles per poder fer-ne un ús responsable a les ciutats.

Actualment, Santa Coloma de Gramenet no té ordenança pròpia de mobilitat que reculli aquesta casuística i només pot sancionar els vehicles que se salten el codi de circulació. "Hem de posar-nos d'acord per fer-ho en paral·lel", reclama l'alcaldessa colomenca.