Una mà sosté una esfera blava amb el logotip d'OCU en primer pla, mentre que al fons es veu el logotip d'Apple a la façana d'una botiga.

Cop d'efecte de l'OCU contra Apple

L'organització creu que la multinacional va abusar de la posició

Apple és una de les empreses tecnològiques més influents del món, coneguda pels seus productes innovadors com iPhone, iPad, Mac i Apple Watch. Fundada el 1976 per Steve Jobs, Steve Wozniak i Ronald Wayne, Apple ha revolucionat la indústria amb el seu enfocament en el disseny elegant i la integració de maquinari i programari, creant una experiència d'usuari única. La marca ha aconseguit construir una base de seguidors lleials que valoren la qualitat, el rendiment i l'estètica dels dispositius.

A més dels seus productes icònics, Apple ha expandit el seu ecosistema de serveis, oferint solucions com iCloud, Apple Music, i l'App Store, consolidant la seva posició al mercat. El seu enfocament en la privadesa i la sostenibilitat també ha estat un pilar fonamental en la seva estratègia de negoci. Amb una sòlida xarxa de botigues Apple Store i una creixent gamma de productes, la companyia continua marcant tendència al sector tecnològic global.

L'OCU contra Apple

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) demandarà a Apple pels preus més elevats cobrats a les aplicacions de música. L'organització considera que la multinacional va abusar de la seva posició dominant dins de la seva botiga en línia, l'anomenada 'App Store', i va imposar tarifes fins a un 30% més elevades en els serveis de música en streaming respecte de la competència.

Logotip d'Apple il·luminat a l'entrada d'una botiga
Una Apple Store | ACN

Segons va explicar l'OCU en un comunicat, és una acció col·lectiva coordinada per Euroconsumers i que també tindrà rèplica a Bèlgica, Itàlia i Portugal. La demanda arriba després que al març la Comissió Europea sancionés Apple per aquest motiu. L'OCU vol que ara la multinacional "compensi" tots els consumidors afectats.

Euroconsumers assegura que hi ha més de 500.000 perjudicats als quatre països i calcula que en conjunt es poden recuperar 62 milions d'euros. Els consumidors que van fer servir el sistema de pagament dins de l'app d'Apple poden tenir dret a rebre al voltant de tres euros per cada mes que van pagar de més.

El paper de l'OCU

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) és una entitat espanyola sense ànim de lucre que defensa els drets i els interessos dels consumidors. Fundada el 1975, es dedica a proporcionar informació, assessorament i comparatives de productes i serveis per ajudar els ciutadans a prendre decisions de consum informades. A més, fa investigacions, estudis de mercat i proves de qualitat, sempre des d'una postura independent.

L'OCU també juga un paper actiu en la representació dels consumidors davant de les institucions públiques i privades. A través de campanyes i denúncies col·lectives, cerca millorar les polítiques de consum i la protecció dels drets del ciutadà. Entre les seves activitats més reconegudes hi ha les proves de productes i la publicació d'informes detallats, que tenen una gran influència al mercat espanyol.