Els principals ajuntaments del país estan treballant per millorar la vida dels seus ciutadans i trobar un equilibri entre conductors de vehicles i vianants. A vegades aconseguir que tothom estigui content és difícil o impossible i sempre acaben apareixent queixes. Veurem què passa a la ciutat de Girona després dels canvis que proposa l'ajuntament de Lluc Salellas .
L'Ajuntament de Girona ha engegat la provat pilot que amplia la zona de vianants a la plaça Catalunya i que servirà per encarar la transformació d'aquest punt neuràlgic de la ciutat. Aquest matí ja s'han instal·lat les tanques, tant de ferro com de formigó, que tallaran tot el vial oest de la plaça durant un mes i mig. La tinenta d'alcaldia de Transició Ecològica i Transformació Urbana, Cristina Andreu, explica que l'ajuntament impulsarà diferents activitats a l'espai perquè la ciutadania se'l faci seu. En paral·lel, la prova també servirà per avaluar "l'impacte" que el tall pot tenir en vies adjacents com l'avinguda Sant Francesc. Entre els vianants, l'opinió majoritària entre els qui coneixen la iniciativa és la de satisfacció.
En un extrem s'han instal·lat tanques de formigó; i a l'altre, n'hi ha tota una filera de metàl·liques. Des d'avui i fins al 3 de novembre, tot el vial oest de la plaça Catalunya de Girona s'ha tallat a la circulació i s'ha reconvertit en zona de vianants.
L'ajuntament ha engegat la prova pilot en el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, amb l'objectiu que la ciutadania guanyi espai a l'hora d'accedir a peu a la part central de la plaça. Durant les properes setmanes, tots els aparcaments de càrrega i descàrrega d'aquest vial queden inhabilitats -es mantenen, això sí, els de l'altra banda- i els vehicles s'han de desviar forçosament per l'avinguda Sant Francesc.
Es calcula que, diàriament, el sector de plaça Catalunya i de l'avinguda suma més de 12.000 desplaçaments a peu. Aquest matí, però, la ciutadania encara no estava del tot avesada al canvi. Perquè la majoria dels qui accedien a la plaça per la banda del vial oest, continuaven creuant els passos de vianants.
La tinenta d'alcaldia explica que, ara, el consistori se centrarà en afavorir "aquest canvi d'hàbits i de cultura". I que, per això, la prova pilot s'estendrà un mes i mig, durant el qual es treballarà de manera "transversal" amb diferents àrees de l'Ajuntament -com ara Esports, Cultura, Promoció Econòmica o Educació- per impulsar activitats que permetin a la gent fer-se seu l'espai de la calçada.
Durant aquestes setmanes, a més, l'Ajuntament de Girona també avaluarà quins impactes té la peatonalització del vial. Per això, la tinenta d'alcaldia explica que s'han fet altres mesures que no es veuen a primer cop d'ull -com ara regular semàfors de la zona- per fer "més fluid" el trànsit que, a partir d'ara, necessàriament haurà d'agafar l'avinguda Sant Francesc.
Cap a la transformació de la plaça
Cristina Andreu recorda que la transformació de plaça Catalunya s'emmarca dins dels acords de govern que van signar Guanyem, Junts i ERC. I que, precisament, aquesta prova pilot servirà per encarar-la.
"Aquests assajos tàctics ens han d'ajudar a veure què és allò que realment ens pot ajudar a transformar la plaça i veure fins a quin punt els impactes que es generin es poden assumir en aquest camí de canvi de model, o realment acaben generant greuges que cal corregir", ha precisat la tinenta d'alcaldia. I a partir d'aquí, ha concretat, precisar quina és "l'aposta de futur" que es fa per a la plaça Catalunya i tirar-ne endavant el projecte.
Cristina Andreu també ha explicat que tampoc s'han trobat reticències amb els negocis -com ara bars i restaurants- que hi ha a tocar del vial oest. Entre d'altres, perquè es mantenen els aparcaments en càrrega i descàrrega a l'altra banda de la plaça, i també perquè la tinenta d'alcaldia creu que l'ampliació de la zona de vianants "per a molts establiments és una oportunitat per millorar l'activitat i la imatge del negoci".
Per últim, Cristina Andreu ha recordat que la prova pilot a la plaça Catalunya se suma també al tall del vial que passa davant l'escola Àgora, al barri de Sant Narcís (que va començar dilluns i s'allargarà dues setmanes, fins al dia 30 de setembre). "El que volem és prioritzar és que a la ciutat hi hagi uns eixos centrals per a la mobilitat de vehicles, i que a les altres vies secundàries vagi guanyant presència la peatonalització i l'ús de la bicicleta", ha conclòs.
En general, satisfets
Entre els qui aquest matí caminaven per la plaça Catalunya, n'hi havia que no s'havien assabentat de la prova pilot. Però el que sí n'estaven al cas, en general, la veien amb satisfacció. "Em sembla perfecte perquè n'estem fins al capdamunt de cotxes, i ens calen més espais per als vianants", deia Lola Boix.
Una mica més enllà, un pare que passejava el fill en cotxet, Guillem Nadal. "Em sembla fantàstic, crec que hem de recuperar plaça Catalunya per als vianants i encarar-ne una reforma més important que els posi al centre", explicava, dient que li agradaria que la zona que s'ha ampliat per a vianants ja es quedés per sempre.
"Hi ha massa llocs on els cotxes no haurien de passar, i aquí precisament hi ha molts de vianants; estaria bé que la mesura fos permanent", deia Joan Barceló, que precisament passava amb la seva dona per la calçada que, ara, és per als qui van a peu.
També hi ha, però, qui demana que es pensi també en els qui viuen fora de Girona i van a treballar a la ciutat. Aquest és el cas d'Oriol Masó, un banyolí que té la feina al centre. "La prova pilot pot estar bé, però l'Ajuntament també hauria de mirar que els qui venim de fora poguéssim arribar més bé al centre, perquè molts cops tenim molts problemes per aparcar", precisa, en relació a què s'impulsin millores en les línies d'autobús i més aparcaments dissuasius.