Les queixes sobre els radars de velocitat generalment giren al voltant de la percepció que estan dissenyats més per recaptar diners que per millorar la seguretat viària. Molts conductors consideren que la ubicació d'alguns radars a trams rectes o amb pocs accidents és un senyal que es prioritza la multa abans que la prevenció. A més, les sancions solen ser vistes com a excessives, especialment en casos on s'ha excedit el límit de velocitat per marges mínims.
Un altre motiu de malestar és la manca de transparència quant a la col·locació dels radars. Algunes persones creuen que haurien d'estar ubicats en punts realment perillosos, com ara corbes tancades o zones escolars, en lloc d'àrees on els límits de velocitat poden semblar innecessàriament baixos. Aquesta manca de confiança en l'ús dels radars fa que molts conductors els vegin com una eina recaptatòria en lloc d'un mètode per reduir accidents.
Els polèmics nous radars
El Servei Català de Tràfic (SCT) va posar en funcionament el passat 16 de setembre dos nous radars de tram a la C-16 al túnel de Vallvidrera, un en cada sentit de la circulació, i entre els punts quilomètrics 2,103 i 5,150. El límit màxim de velocitat a tot el tram controlat és de 80 km/h. En els darrers cinc anys, des del 2019 fins al 2023, en aquest tram s'han registrat 25 accidents amb víctimes, dels quals tres han estat mortals i amb tres persones mortes. Aquest 2024 hi ha hagut quatre accidents amb víctimes en aquest tram, si bé cap no ha estat mortal. Els radars de tram responen a les directrius fixades al Pla de seguretat viària (PSV) 2024-2026, sent una eina per assolir els objectius europeus de reducció de les víctimes.
Amb aquesta ampliació de la xarxa viària catalana equipada amb dispositius de control de velocitat, ja són 208 els quilòmetres de la xarxa viària catalana controlats per aquest sistema de velocitat mitjana. El conjunt de la xarxa viària catalana ja té 43 radars d'aquest tipus instal·lats a diferents vies.
El sistema funciona amb un equip de reconeixement de matrícules situat a l'inici i al final del tram controlat, que mesura el temps de recorregut i en calcula la velocitat mitjana per determinar si s'ha superat el límit màxim de velocitat permès. Aquests cinemòmetres tenen l'objectiu de prolongar l'efecte de la reducció de velocitat durant uns quants quilòmetres, fent que, entre d'altres, s'evitin les frenades sobtades i s'aconsegueixi una velocitat més homogènia entre vehicles.
La gent, molt enfadada
El dia que es va informar que aquests radars es posarien en funcionament, les xarxes socials no van trigar a cremar-se. La ciutadania cada cop està més farta que s'implementin aquestes mesures en comptes de millorar la seguretat amb carreteres millors o unes senyalitzacions més clares. "En comptes de millorar la seguretat o ampliar, ho solucionen amb més multa", deia una usuària a través del seu compte personal a X (Twitter).
Algunes altres persones preferien prendre-s'ho amb humor, i un ciutadà parlava amb un to sarcàstic sobre la ubicació d'aquests radars nous. "Ideals per capturar els sanitaris de la Vall d'Hebron que se'n van, a tota la velocitat, cap a l'atur".