En un món on la mobilitat és clau per al desenvolupament social i econòmic, les carreteres i les autopistes tenen un paper crucial en connectar ciutats, facilitar el comerç i garantir l'accés a serveis bàsics. Tot i això, aquesta connectivitat també implica grans riscos si no es prenen les mesures de seguretat adequades.
La distracció al volant, la conducció temerària o sota els efectes de l'alcohol, i el mal estat de les infraestructures són només alguns dels factors que incrementen el risc a les carreteres. No estar alerta mentre es condueix pot transformar un trajecte simple en una experiència mortal. La prevenció d'accidents depèn d'un compromís de tots els conductors.
Les xifres a les carreteres catalanes
Les carreteres catalanes han registrat aquest estiu, del 24 de juny al 9 de setembre, un total de 33 morts en 30 accidents de trànsit, un 11% menys de víctimes que el 2023 i un 33% menys que el 2019. Gairebéla meitat, un 48% van ser de col·lectius vulnerables com ara ciclistes, motoristes o vianants. A més, hi va haver 226 ferits greus, un 38% més que l'any passat. Els accidents amb morts o greus van ser 189, per sobre dels 163 de l'estiu passat, i el total de sinistres va ser de 1.859, 26 més que el 2023. Les víctimes totals van ser 2.757, 27 més que l'any passat, segons les dades del Servei Català de Trànsit (SCT).
L'SCT ha comptabilitzat des de l'1 de gener un total de 94 morts, un 13% menys que el 2023 i un 26% menys que el 2019. Els ferits greus han estat 588, un 16% que el 2023. Trànsit considera que el major volum de circulació per vies de gran capacitat ha fet reduir els morts, sobretot a les vies de doble sentit que poden provocar xocs frontals, però admet que hi ha un problema amb els ferits greus, però es vol estudiar el fenomen més a fons per distingir als ferits greus dels crítics. En qualsevol cas, consideren que les mesures implantades fins ara van en el “bon camí”, i se seguiran implantant més.
13 dels 33 morts eren motoristes
Dels 33 morts, 13, gairebé el 40%, han estat motoristes, fet que suposa un més que l'any passat. Dos eren vianants i un era ciclista, un menys en cada cas. A banda de les motos o ciclomotors, l'altre tipus de vehicle més implicat ha estat el turisme, amb 14 casos.
Del total de morts, 27 eren homes, 23 dels quals eren conductors, i sis eren dones. Pel que fa a l'edat, ha estat força repartida entre joves, mitjana edat i gent gran, al contrari que la resta de l'any, on gairebé la meitat de les víctimes eren més grans de 55 anys. Per això, el director de Trànsit, Ramon Lamiel, ha dit que “els conductors joves no són el problema”.
S'ha reforçat la col·laboració amb els centres de reconeixements mèdics
De fet, ha dit que s'ha reforçat la col·laboració amb els centres de reconeixement mèdic per donar més informació als conductors i millorar les proves de capacitat psicofísica, i també es fan més inspeccions als centres per comprovar que compleixen la normativa. Lamiel ha lamentat que els conductors no hagin de passar una formació contínua obligatòria quan es renoven el carnet.
Per franja horària, 15 de les 33 víctimes mortals van ser al matí, i el 63% de dilluns a dijous, mentre que la resta de l'any la sinistralitat es concentra a la tarda i vespre i està més repartida entre laborables i caps de setmana. El pitjor mes va ser el juny, amb 8 morts, 7 més que el juny de l'any passat. Lamiel ha dit que va ser un mes plujós amb mobilitat laboral i de vacances combinada.
Pel que fa a tipus d'accident, dels 30 mortals, 8 van ser sortides de via, 7 xocs frontals, 4 col·lisions laterals i 7 encalços. Vuit dels 30 accidents mortals van ser amb un sol vehicle.
Mesures a l'AP-7
La distribució per demarcacions ha estat força similar a estius anteriors, tot i que ha baixat lleugerament a Girona i Tarragona, i s'ha mantingut a Barcelona i Lleida. Per carreteres, la més afectada ha estat la C-37, amb tres morts, a causa d'un sol accident a Castellfollit del Boix (Bages) el 30 de juny. L'AP-7, la C-17, la C-14, l'A-2, la C-32 i la N-340 han registrat dues morts cadascuna.
Tot i que els sinistres han disminuït a l'AP-7 després de l'increment arran de l'alliberament de peatges, Trànsit està preocupat pels petits sinistres que provoquen retencions importants en aquesta via. Per això, s'invertirà encara més en tecnologia per evitar accidents i encara es posaran més mesures per resoldre amb celeritat les incidències. A finals d'aquest any hauria d'estar acabat el projecte per reduir la velocitat a 100 km/h entre el Vendrell i el Maçanet de la Selva, un tram d'uns 100 km.
La reducció de la velocitat en alguns trams
Entre les noves mesures, destaquen que la velocitat es reduirà a 100 km/h a tots els carrils quan s'habiliti un carril addicional, inclosos els del propi sentit de circulació. A partir d'aquest proper diumenge 16 de setembre, al tram entre Vilafranca del Penedès i Martorell, sobretot al sector de Subirats, la velocitat es reduirà a 100 km/h en les operacions de tornada de cap de setmana o festius cap a Barcelona, encara que no hi hagi carril addicional. A més, es posaran plafons informatius alertant de l'alta concentració d'accidents.
Trànsit ha detectat que aquest tram és sinuós i amb canvis de rasant, cosa que provoca petits accidents que causen grans congestions. Per això, la reducció obligatòria de la velocitat, amb els radars, controls i helicòpters corresponents, i l'avís de la concentració d'accidents hauria d'alertar els conductors perquè vigilin més.
Conductors reincidents
Pel que fa a denúncies interposades durant l'estiu, més de 8.000 conductors o vehicles d'empresa han estat reincidents, amb dues infraccions o més. Un 8% dels sancionats per excés de velocitat són reincidents, 7.894 en total, mentre que els reincidents en sistemes de seguretat passiva com casc o cinturó són el 6% del total, el 2,6% ho són en alcohol i drogues i el 0,4% per distraccions. El 82% dels reincidents només havien comès una infracció prèviament, però alguns havien comès 29 infraccions.