En els darrers anys, s'ha observat una tendència inquietant en el món empresarial català: moltes empreses opten per prioritzar el castellà per sobre del català en la seva oferta de productes i serveis. Aquesta decisió té implicacions profundes en termes culturals, lingüístics i fins i tot identitaris per a una societat que ha lluitat durant dècades per la preservació i promoció de la seva llengua pròpia.
Una de les raons principals que expliquen aquesta preferència pel castellà és la percepció d'una major rendibilitat comercial. Les empreses, especialment les que operen en mercats grans o que volen expandir-se a nivell estatal o internacional, veuen el castellà com una eina que els permet accedir a un públic més ampli.
A més, molts responsables de màrqueting i comunicació d'aquestes empreses argumenten que el castellà és la llengua comuna de la majoria de consumidors a Espanya, i que, per tant, resulta més pràctic i efectiu utilitzar-lo en etiquetatges, publicitat i atenció al client.
Això és especialment evident en sectors com l'alimentació, la tecnologia o els serveis financers, on l'ús del castellà predomina clarament. Les empreses argumenten que, d'aquesta manera, poden simplificar processos i reduir costos operatius, ja que no han de duplicar esforços per adaptar els seus productes a diferents llengües.
No obstant, aquesta decisió empresarial no està exempta de crítiques. Diversos sectors de la societat catalana, incloent-hi entitats de defensa de la llengua i sectors del món cultural, consideren que aquesta priorització del castellà contribueix a la progressiva desvalorització del català en l'esfera pública.
Indignats amb un nou cas
L'ús del català es redueix a l'àmbit familiar o local, mentre que el castellà es consolida com la llengua vehicular en els negocis i les relacions comercials. Aquest fenomen es veu agreujat pel fet que moltes grans marques, incloses les que tenen seu a Catalunya, només ofereixen atenció al client o comunicació en castellà, i fins i tot de vegades ignoren completament el català en les seves campanyes. Com hem vist recentment amb un cas relacionat amb elparc d'atraccions de PortAventura.
El marc legal català, que inclou normatives per garantir l'ús del català en l'etiquetatge i la comunicació comercial, sovint és vist com un obstacle per part d'aquestes empreses. Tot i això, la manca d'aplicació estricta d'aquestes normatives per part de les autoritats competents, sumada a la percepció que les sancions no són prou dissuasives, fa que moltes empreses prefereixin arriscar-se a pagar possibles multes abans que modificar la seva estratègia lingüística.
Una d'aquestes últimes empreses en fer això ha estat 'Conserves Ferrer', una marca que porta des de 1964 fa conservants de cuina tradicional, molt d'ells relacionats amb la gastronomia catalana. Així doncs, que en un dels seus productes hagin decidit prioritzar el castellà ha indignat a molts.
L'usuària d'X (Twitter) 'MariaSanchezGir' ha volgut denunciar al seu compte oficial, amb unes fotografies on es veu un article d'alioli on es remarca que és 'estilo casero y sin huevo' només en castellà, marginant de nou el català. "Empresa catalana que prioritza el castellà en els seus productes. No som conscients del poder que tenim", explicava en la seva piulada.