Dona major sorpresa mirant el telèfon mòbil amb una icona d'advertència groc al costat.

Un Ajuntament català alerta d'una nova estafa: Què fer si et passa?

El consistori ha tingut constància de diferents casos i demana que es denunciï als Mossos

Les estafes telefòniques són un perill creixent que aprofiten la vulnerabilitat i la confiança de les persones per obtenir informació personal, dades bancàries o diners. Els estafadors utilitzen tècniques com la suplantació d'identitat, fent-se passar per institucions de confiança com bancs, companyies d'energia o serveis governamentals.

A més, utilitzen tàctiques de pressió, com l'amenaça de sancions legals o la promesa de guanys fàcils, per forçar la víctima a actuar ràpidament. És important estar alerta, no compartir informació sensible per telèfon i verificar sempre la identitat del trucador abans de prendre decisions.

Una mà sostenint un telèfon mòbil que mostra un missatge de text a la pantalla, sembla que el missatge és una notificació d'una multa de trànsit pendent.
Intent d'estafa | ACN

L'Ajuntament d’Igualada alerta de diversos intents d'estafa que han rebut comerços i empreses de la ciutat mitjançant trucades telefòniques que reclamen un suposat pagament de la taxa d’escombraries comercial. El consistori remarca que en cap cas es fa per telèfon o whatsapp i encara menys amb "amenaces o terminis de pagament abans de 24 hores".  Segons detallen, els estafadors utilitzen dades que poden coincidir amb els imports que les empreses i comerços abonen a l'Ajuntament per donar més versemblança.

En un comunicat, s'aconsella desconfiar sempre d'aquestes comunicacions i denunciar als Mossos d’Esquadra qualsevol intent d’estafa en aquest sentit aportant el màxim d’informació de que es disposi com ara números de telèfon o notes de veu. En cas de consulta, cal contactar amb l'Organisme de Gestió Tributària que és qui s'encarrega del cobrament de les taxes.

Els diversos tipus d'estafes d'aquesta mena

Les estafes telefòniques poden presentar-se de moltes formes, adaptant-se a diferents perfils de víctimes. Una de les més comunes és la suplantació d'identitat, on l'estafador es fa passar per una entitat oficial, com un banc, una empresa de serveis o fins i tot una agència governamental. Aquestes trucades sovint informen d'un problema urgent, com la necessitat de verificar dades personals o solucionar un fals deute. L'objectiu és obtenir informació confidencial, com números de targeta de crèdit, comptes bancaris o fins i tot credencials d'accés a serveis en línia.

Vehicle dels Mossos d'Esquadra estacionat a un carrer.
Mossos d'Esquadra | ACN

Una altra estafa telefònica molt estesa és  la de les trucades fraudulentes de suport tècnic. Els estafadors es fan passar per tècnics de grans companyies tecnològiques, com Microsoft o Apple, i alerten les víctimes d'un suposat problema amb el seu ordinador o dispositiu. Amb l'excusa de solucionar-ho, demanen l'accés remot als aparells de les víctimes, robant així informació sensible o instal·lant programari maliciós que compromet la seguretat dels dispositius. Aquest tipus d'estafa és especialment perillós perquè pot tenir conseqüències a llarg termini en termes de seguretat digital.

Finalment, hi ha les estafes de falsos premis o sorteigs, on l'estafador informa la víctima que ha guanyat un premi important, però per rebre'l ha de pagar una petita taxa o proporcionar dades bancàries per gestionar la transferència. Aquestes trucades solen ser molt atractives, ja que ofereixen premis elevats amb molt poc esforç aparent, però l'objectiu real és robar diners o informació personal. Per evitar caure en aquestes trampes, és important desconfiar de qualsevol trucada inesperada que demani diners o informació urgentment.