Persona amb davantal blau i blanc arreglant un ram de flors amb una bandera de Catalunya superposada.

[ÀUDIO] Una floristeria es nega a atendre una clienta perquè parla en català

Treballadors d'una floristeria catalana s'han negat a atendre a una clienta pe usar el català

Una empleada d'una floristeria de Barcelona es va negar a atendre una clienta perquè s'expressava en català.  A més, tampoc va voler proporcionar-li el full de reclamació perquè pogués denunciar aquesta vulneració dels seus drets lingüístics. Durant la conversa també va intervenir el responsable de la botiga.

Aquest defensava que la treballadora no tenia l'obligació d'entendre la clienta si parlava en català, i que era aquesta última qui havia de canviar d'idioma.  "Has d'entendre que, si no parla català, li pots parlar castellà", explicava l'home en una conversa que ha pogut recuperar Plataforma per la Llengua. La clienta en tot moment es va remetre als seus drets i a la normativa vigent, que garanteix el dret de tots els consumidors de ser atesos en la llengua catalana.

Una botiga de flors amb una gran varietat de plantes i rams colorits en exhibició.
Floristeria | Getty Images Signature

La conversa es va anar 'escalfant' exponencialment, i l'encarregat va acabar usant un to de veu ofensiu i agressiu cap a la clienta. "Ves al negoci aquest dels paquis i digues-li que et parli català. Ves i digues-li", va dir l'home amb unes connotacions totalment xenòfobes. 

Treballadors d'una floristeria de Barcelona es neguen a atendre una clienta perquè parla en català

La dona donava uns arguments totalment vàlids a l'hora de mantenir la seva postura. "Ella creu que jo li estic dient que parli català. Jo no li he demanat en cap moment que parli català. Li he dit que, en un país bilingüe, m'ha d'entendre en tots dos idiomes".

Davant la total negació per part de la treballadora i l'encarregat, la clienta va demanar el full de reclamacions ja que era la primera vegada que vivia una situació així.  L'encarregat es va negar en tot moment a facilitar-li el full i davant els arguments de la clienta va dir que no podia donar-li "perquè no estava fent la compra". Finalment, la clienta va haver de marxar de l'establiment sense poder comprar ni omplir el full de reclamacions que demanava amb tot el seu dret com a consumidora.

L'entitat que va difondre aquest àudio

Plataforma per la Llengua és una organització no governamental i sense ànim de lucre que treballa per la promoció i defensa del català. Fundada el 1993, la seva missió és garantir la presència i l’ús del català en tots els àmbits de la societat. Des de l’educació fins als mitjans de comunicació, passant per l’administració i el món empresarial.

Dues persones assegudes en una taula durant una conferència de premsa de la Plataforma per la Llengua, amb un cartell que diu “30 anys” i “CAT 2024” al fons.
El president i directora de la Plataforma | ACN

L’entitat col·labora amb altres institucions i moviments socials per promoure la llengua arreu dels territoris de parla catalana. Aquestes inclouen Catalunya, les Illes Balears, el País Valencià, la Franja de Ponent i Andorra, entre altres.

L’organització també es dedica a monitorar l'estat dels drets lingüístics dels catalanoparlants i denuncia situacions de discriminació per raó de llengua. Plataforma per la Llengua impulsa campanyes de sensibilització pública, recull dades sobre l’ús del català i assessora sobre normatives relacionades amb els drets lingüístics. A més, ofereix serveis per ajudar empreses i entitats a adaptar-se a la legislació lingüística vigent, sempre amb l’objectiu de garantir l’accés a serveis i productes en català.