Un cotxe en flames en una carretera amb trànsit i fum negre elevant-se al cel.

Així ha estat l'incendi d'un cotxe que ha provocat el caos aquest matí

Hi ha sis quilòmetres de retencions i només un carril obert

Les carreteres són un dels entorns més perillosos del nostre dia a dia, pels errors humans, com distraccions o excés de velocitat, i també pels errors no humans als automòbils. Problemes mecànics, elèctrics i defectes de fabricació poden provocar accidents greus, sovint sense donar temps al conductor per reaccionar.

A mesura que la tecnologia automotriu avança, s'han reduït els riscos associats a aquests errors, però encara persisteixen casos en què un problema tècnic porta a situacions perilloses, com ara incendis sobtats o errors en els sistemes de frens. Aquestes incidències posen en perill els ocupants del vehicle i tots els altres usuaris de la via.

L'incendi d'un vehicle complica la circulació a Barcelona

La combinació de factors humans i tècnics es tradueix en incidents que dificulten la conducció. Aquest matí, l'incendi d'un vehicle ha complicat la circulació a primera hora a la Ronda de Dalt de Barcelona (B-20) en sentit Llobregat, segons ha informat el Servei Català de Trànsit (SCT).

Un vehicle en flames a una carretera amb trànsit dens i un vianant observant des de la vorera.
Una imatge del cotxe incendiant-se a la Ronda de Dalt | @freskoedu

La incidència s'ha produït a l'alçada del quilòmetre 11,1, a la zona de la Vall d'Hebron, i, en un primer moment, ha obligat a tallar completament la via. Posteriorment i poc abans de les vuit del matí, s'ha pogut reobrir un carril. Tot i això, encara hi ha retencions de sis quilòmetres des de la Meridiana.

Les xifres de les carreteres catalanes des de començament d'any

Aquest tipus d'accidents no són nous a les carreteres catalanes, on el balanç de sinistres el 2024 mostra xifres preocupants. Encara que hi ha hagut una reducció del 31% en accidents mortals en comparació del 2023, les xifres continuen sent alarmants. Durant els primers sis mesos de l'any, 67 persones van perdre la vida en accidents de trànsit, una reducció del 5,9% respecte al mateix període de l'any anterior.

A més, durant l'estiu, hi va haver 33 morts en accidents vials, dels quals gairebé la meitat van correspondre a motoristes, ciclistes i vianants. Entre els casos més recents, destaquen sinistres a vies com la C-25, que ha registrat múltiples accidents greus.

Les autoritats han reforçat les campanyes i han intensificat els controls

Al llarg del 2024, les autoritats han reforçat les campanyes de conscienciació i han intensificat els controls de trànsit, amb l'objectiu de reduir tant les morts com els ferits greus. Tot i això, encara queda molt per fer, especialment pel que fa a millorar les infraestructures de les vies més transitades, com l'AP-7, on s'han aplicat mesures per gestionar millor el trànsit durant les operacions de retorn de cap de setmana.