Un tren de rodalies en una estació amb la lletra "R" al front.

Tragèdia mortal per un atropellament d'un tren a la R-2

Fa cosa d'una hora s'havia informat d'una ciruclació interrompuda a l'R2

Un atropellament mortal d’una menor en un pas a nivell de Montcada i Reixac ha obligat a aturar la circulació ferroviària de les línies R2 i R2 Nord de Rodalies i l’R11 de Renfe entre aquesta població i l’estació de Sant Andreu de Barcelona. L’accident ha tingut lloc a l’estació de Montcada i Reixac cap a les 3 de la tarda, quan dues noies haurien intentat travessar les vies quan la barrera del pas a nivell estava abaixada. Segons sembla, el pas d’un primer tren hauria fet pensar a les joves que ja es podia travessar, però un comboi amb origen a Portbou i destí Barcelona ha afectat una de les noies, que ha acabat morint.

Persones pujant a un tren a una estació, amb un cartell que indica
Rodalies | ACN

Protecció Civil ha activat la fase de prealerta del pla Ferrocat. Els passatgers que surten de Barcelona cap al nord pel Vallès es queden aturats a Sant Andreu Comtal i Renfe està valorant la possibilitat d’habilitar autocars. Els passatgers que arriben a Montcada són encaminats cap a l’estació de Montcada-Manresa, a uns deu minuts a peu, per agafar la línia R4 i seguir cap a la capital catalana.

Incidents cada vegada més constants a Rodalies

Els incidents a les línies de Rodalies de Catalunya són una realitat recurrent que afecta la mobilitat diària de milers de ciutadans. En els darrers mesos, s'han produït diversos talls a les vies, majoritàriament provocats per accidents o per avaries, que han generat una gran frustració entre els usuaris del servei ferroviari. La combinació d’un servei que molts consideren deficient amb els accidents inesperats ha donat lloc a una situació de caos i descontentament generalitzat. 

Un dels casos més recents que ha provocat un tall de la via va tenir lloc el passat juliol. En aquesta ocasió,  un accident entre un tren i un vehicle a un pas a nivell va obligar a tallar el servei durant hores a la línia R2. Aquest tipus d'accidents, tot i que són poc freqüents, tenen un alt impacte en la xarxa ferroviària, ja que les vies queden bloquejades fins que es poden retirar els vehicles implicats i es revisa l'estat de la infraestructura. 

Persones caminant en una andana d'estació de tren, algunes amb maletes i cotxets, mentre un tren està detingut i una persona treu el cap per la porta del vagó.
Rodalies | ACN

Un altre tall de vies que va causar importants alteracions va tenir lloc a l'agost, quan un atropellament va paralitzar el servei a la línia R4 a l'altura de Terrassa. Malauradament, els atropellaments són un tipus d'accident que, tot i ser tristament comuns en les línies de Rodalies, són especialment complexos de gestionar. En aquest cas, el tall va durar més de cinc hores i els usuaris es van veure obligats a esperar llargues estones sense tenir informació clara sobre quan es restabliria el servei. 

A més dels accidents, les avaries de trens i d’infraestructures són una altra causa habitual dels talls de vies a Catalunya. Un cas molt destacat va tenir lloc a la línia R1 a principis d'aquest mes, quan una avaria tècnica a un tren d'Arc de Triomf va deixar diversos trens aturats entre estacions durant més de dues hores. Els passatgers afectats van denunciar que van romandre dins dels vagons sense aire condicionat i amb poca informació per part de l’operador.