Un atropellament mortal d’una menor en un pas a nivell de Montcada i Reixac ha obligat a aturar la circulació ferroviària de les línies R2 i R2 Nord de Rodalies i l’R11 de Renfe entre aquesta població i l’estació de Sant Andreu de Barcelona. L’accident ha tingut lloc a l’estació de Montcada i Reixac cap a les 3 de la tarda, quan dues noies haurien intentat travessar les vies quan la barrera del pas a nivell estava abaixada. Segons sembla, el pas d’un primer tren hauria fet pensar a les joves que ja es podia travessar, però un comboi amb origen a Portbou i destí Barcelona ha afectat una de les noies, que ha acabat morint.
Protecció Civil ha activat la fase de prealerta del pla Ferrocat. Els passatgers que surten de Barcelona cap al nord pel Vallès es queden aturats a Sant Andreu Comtal i Renfe està valorant la possibilitat d’habilitar autocars. Els passatgers que arriben a Montcada són encaminats cap a l’estació de Montcada-Manresa, a uns deu minuts a peu, per agafar la línia R4 i seguir cap a la capital catalana.
Incidents cada vegada més constants a Rodalies
Els incidents a les línies de Rodalies de Catalunya són una realitat recurrent que afecta la mobilitat diària de milers de ciutadans. En els darrers mesos, s'han produït diversos talls a les vies, majoritàriament provocats per accidents o per avaries, que han generat una gran frustració entre els usuaris del servei ferroviari. La combinació d’un servei que molts consideren deficient amb els accidents inesperats ha donat lloc a una situació de caos i descontentament generalitzat.
Un dels casos més recents que ha provocat un tall de la via va tenir lloc el passat juliol. En aquesta ocasió, un accident entre un tren i un vehicle a un pas a nivell va obligar a tallar el servei durant hores a la línia R2. Aquest tipus d'accidents, tot i que són poc freqüents, tenen un alt impacte en la xarxa ferroviària, ja que les vies queden bloquejades fins que es poden retirar els vehicles implicats i es revisa l'estat de la infraestructura.
Un altre tall de vies que va causar importants alteracions va tenir lloc a l'agost, quan un atropellament va paralitzar el servei a la línia R4 a l'altura de Terrassa. Malauradament, els atropellaments són un tipus d'accident que, tot i ser tristament comuns en les línies de Rodalies, són especialment complexos de gestionar. En aquest cas, el tall va durar més de cinc hores i els usuaris es van veure obligats a esperar llargues estones sense tenir informació clara sobre quan es restabliria el servei.
A més dels accidents, les avaries de trens i d’infraestructures són una altra causa habitual dels talls de vies a Catalunya. Un cas molt destacat va tenir lloc a la línia R1 a principis d'aquest mes, quan una avaria tècnica a un tren d'Arc de Triomf va deixar diversos trens aturats entre estacions durant més de dues hores. Els passatgers afectats van denunciar que van romandre dins dels vagons sense aire condicionat i amb poca informació per part de l’operador.