Un motorista ha mort en una sortida de via al punt quilomètric 146 de la N-260 a Toses (Ripollès). Segons informa el Servei Català de Trànsit i per causes que encara s'estan investigant, l'home s'ha precipitat per un barranc de difícil accés. Els Mossos d'Esquadra han rebut l'avís a les 16.20.
Arran del sinistre, s'han activat tres patrulles dels Mossos d'Esquadra, dues dotacions dels Bombers de la Generalitat, que han desplaçat l'helicòpter amb efectius GRAE i metge del SEM, i diverses unitats del Sistema d'Emergències Mèdiques. En un primer moment, la via s'ha tallat en els dos sentits de la marxa fins que s'ha començat a fer pas alternatiu.
Amb aquesta víctima, són 104 les persones mortes en accident de trànsit enguany a la xarxa viària interurbana de Catalunya; 42, motoristes. Està sent un diumenge negre a les carreteres del territori català, ja són dos els motoristes morts aquesta tarda dominical. De mica en mica ens anem acostant a les tràgiques xifres del 2023, en què van perdre la vida 152 persones; entre elles, 53 conductors de moto.
Barrancs pel mig: perill constant
Conduir una moto a carreteres amb barrancs implica certs riscos addicionals que requereixen més atenció i preparació. Un dels primers consells és mantenir sempre una velocitat moderada. Les corbes tancades i les caigudes pronunciades als laterals poden sorprendre els motoristes, per la qual cosa és important ajustar la velocitat a la visibilitat i el traçat de la carretera. A més, és fonamental anticipar els tombs, evitant frenades brusques en ple revolt que poden fer perdre estabilitat a la moto.
La mecànica del vehicle ha d'estar en perfecte estat, especialment els frens i els pneumàtics, ja que són claus per a una conducció segura. Revisar la pressió dels pneumàtics, l'estat de les pastilles de fre i el funcionament dels llums abans de cada viatge és essencial per evitar sorpreses a la carretera.
En prendre les corbes, és aconsellable mirar sempre cap al punt de sortida de la corba, una tècnica que permet als motoristes mantenir la traçada correcta. A més, és important mantenir una postura ferma però relaxada sobre la moto, amb les dues mans sempre al manillar per tenir un control complet del vehicle.
Les carreteres amb barrancs també poden presentar despreniments de terra o grava, cosa que fa que calgui estar sempre atent a la superfície del camí. Evitar qualsevol distracció és vital per poder reaccionar a temps davant de qualsevol imprevist. Un altre consell clau és evitar avançar en zones perilloses. Tot i que hi pot haver temptació de passar a vehicles més lents, les carreteres amb barrancs no solen oferir les condicions adequades per fer avançaments de manera segura. El millor és ser pacient i esperar un tram més recte o clar.