Ambulàncies del SEM

Atropellat un ciclista a la C-12: Nova víctima mortal

Ja són 88 les persones que han mort aquest 2024 a les carreteres catalanes fins avui 17 d'agost

Els accidents entre ciclistes i cotxes a les carreteres són un greu problema, especialment en àrees on el trànsit és intens o les infraestructures no estan ben adaptades per a la convivència segura entre ambdós tipus d'usuaris. Aquests accidents sovint tenen conseqüències greus, atès que els ciclistes són molt més vulnerables en comparació amb els ocupants dels vehicles motoritzats.

Un dels principals factors que contribueixen a aquests accidents és la falta de visibilitat. Els ciclistes poden ser difícils de veure, especialment en condicions de poca llum, en interseccions o quan circulen a prop de vehicles grans. Aquesta situació s'agreuja si el ciclista no porta roba reflectant o si la bicicleta no està equipada amb llums adequades. Els accidents també poden ocórrer quan els conductors no deixen suficient espai en avançar els ciclistes, o quan obren les portes dels vehicles sense comprovar si ve un ciclista per darrere, un fenomen conegut com a "dooring".

Un altre factor rellevant és la velocitat. Els conductors que viatgen a gran velocitat tenen menys temps per reaccionar davant la presència de ciclistes, i les col·lisions a velocitats elevades tenen una probabilitat molt més alta de resultar en lesions greus o mortals per al ciclista. A més, els ciclistes que circulen en carreteres amb límits de velocitat alts sovint es troben amb una gran diferència de velocitat respecte als vehicles motoritzats, cosa que augmenta el risc d'accidents.

Les interseccions són altres punts crítics on es produeixen molts accidents entre ciclistes i vehicles. Els errors en la percepció del temps i l'espai per part dels conductors, així com la manca de senyalització adequada o la no priorització del ciclista, contribueixen a aquests incidents.

També cal considerar el comportament dels ciclistes. Tot i que la majoria dels accidents són causats per errors o negligències dels conductors, els ciclistes que no segueixen les normes de trànsit, que circulen en contra direcció, o que canvien de carril de manera inesperada, també poden provocar situacions de risc.

Tragèdia a la C-12

Un ciclista ha mort aquest dissabte després de ser atropellat per un turisme a la C-12 al terme municipal d'Amposta (Montsià) segons ha informat el Servei Català de Trànsit. Els fets han passat al punt quilomètric 2,7 de la carretera a les 06:38 hores.

La víctima és un home de 40 anys veí d'Amposta. Arran del sinistre, s'han activat dos efectius dels Mossos d'Esquadra, dues dotacions dels Bombers de la Generalitat i dues unitats terrestres del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM). Els Mossos han obert una investigació per esclarir els fets del succés. Pel que fa a l'afectació viària, la C-12 s'ha mantingut tallada en els dos sentits de la marxa fins dos quarts de deu del matí i s'han fet desviaments per a l'interior de la població.

Amb aquesta víctima, són 88 les persones mortes en accident de trànsit enguany a la xarxa viària interurbana de Catalunya.

Cotxe de Mossos amb el número 112
Un vehicle dels Mossos d'Esquadra | ACN

Un problema que caldria solucionar

Per reduir els accidents entre ciclistes i cotxes, és essencial fomentar una conducció responsable i respectuosa, millorar la infraestructura viària amb carrils bici adequats, i augmentar la consciència i formació tant de conductors com de ciclistes sobre els perills potencials i les millors pràctiques de seguretat a la carretera.