El transport de mercaderies perilloses per carretera és una activitat essencial a la logística global, però també una de les més arriscades. Quan un camió que porta materials inflamables, corrosius o fins i tot tòxics pateix un accident, les conseqüències poden ser devastadores. Tant per al conductor com per al medi ambient i les persones a prop.
A més a més del perill immediat d'incendis o explosions, hi ha riscos relacionats amb abocaments de substàncies que poden contaminar tant la terra com les diferents fonts d'aigua properes. A Catalunya, on el trànsit de camions és elevat a causa de la seva importància com a centre logístic, els serveis d'emergència estan preparats per bregar amb aquest tipus de situacions diàriament.
La bolcada de camions que transporten aquestes mercaderies perilloses també pot provocar el tancament prolongat d'algunes carreteres, causant col·lapses de trànsit i complicant les tasques de rescat. Sovint, cal mobilitzar equips especialitzats per controlar qualsevol possible fugida de material perillós, cosa que augmenta la complexitat de les operacions.
Controlat l'accident d'aquest matí
L'incident més recent va tenir lloc a la B-30, a l'altura de Cerdanyola del Vallès. En aquest cas, el camió accidentat transportava ferralla, i el conductor va quedar atrapat a la cabina després de bolcar. Segons han informat els Bombers de la Generalitat al seu compte oficial de Twitter, l'accident ha tingut lloc a les 11.51 hores al punt quilomètric 8 de l'esmentada carretera.
Els serveis d'emergència van actuar amb rapidesa per excarcerar el conductor i controlar la situació. Les imatges de l'accident mostren un desplegament considerable d'efectius, amb diverses dotacions de bombers treballant per alliberar el camioner atrapat. Tot i que el camió no transportava materials inflamables, es va haver de controlar un abocament de gasoil.
Aquest tipus de vessaments, encara que no tan perillosos com el transport de productes tòxics, pot provocar incendis o contaminar el medi ambient si no es gestionen de manera adequada. Els bombers també es van encarregar de desconnectar les bateries del camió per evitar qualsevol risc elèctric durant les operacions de rescat.
El rescat va ser particularment complex a causa de l'estat en què va quedar la cabina del camió després de la bolcada. Això va obligar els bombers a utilitzar equip especialitzat per tallar part de l'estructura i alliberar el conductor. Afortunadament, es va aconseguir excarcerar el camioner amb èxit.
I no es van reportar danys més grans al lloc més enllà dels causats per l'abocament i el bloqueig parcial de la via. Aquest accident no és pas un cas aïllat. En els últims mesos, han tingut lloc diversos incidents similars a les carreteres catalanes.
Un dels més destacats va tenir lloc a l'AP-7, quan un camió que transportava productes químics va bolcar. Provocant una alerta mediambiental i obligant les autoritats a tallar l'autopista durant diverses hores mentre es netejava el vessament. En un altre cas, a la C-58, un camió carregat amb combustible va patir un accident que, encara que no va provocar ferits, sí que va generar una important operació de neteja i control de riscos.