A partir del 4 de novembre, Google prohibirà la publicitat de serveis de serrallers a la seva plataforma a Espanya, en resposta a un creixent nombre d'estafes i abusos comesos per suposats professionals. Aquesta decisió busca posar fi a una pràctica que ha afectat molts ciutadans, que han pagat quantitats exorbitants per serveis d'urgència o han estat víctimes de fraus per part de persones sense la qualificació adequada.
El problema de l'intrusisme laboral al sector de la serralleria ha augmentat els darrers anys, amb nombrosos casos de persones que es fan passar per serrallers professionals i aprofiten situacions d'urgència, com el tancament de portes o la pèrdua de claus, per cobrar tarifes desproporcionades. Una de les estafes més comunes ha estat inflar el cost d'obrir una porta o canviar un pany, arribant a xifres properes als 1.000 euros, en lloc dels preus estàndard que ronden els 150-200 euros. En molts casos, aquests suposats serrallers ni tan sols compleixen els requisits professionals mínims o no tenen formació adequada per realitzar aquests treballs.
Google ha pres aquesta mesura després de denúncies d'associacions professionals com el Gremi de Serrallers de Catalunya, que feia anys que sol·licitaven la regulació dels anuncis a internet per evitar aquestes pràctiques fraudulentes. Jesús González, president del gremi, va celebrar la decisió, qualificant-la d'"històrica", ja que permetrà reduir l'intrusisme i protegir tant els clients com els serrallers acreditats que treballen de manera honesta.
Adéu a les estafes i a l'intrusisme
Aquesta nova política de Google també té com a objectiu reforçar la confiança dels usuaris en cercar serveis de serralleria, que ara hauran de recórrer a fonts més verificades per evitar caure en mans d'estafadors. Les plataformes locals de cerca de professionals, així com els gremis que agrupen serrallers certificats, seran ara les opcions més segures per trobar aquest tipus de serveis. Tot i que encara queden detalls per polir sobre com s'implementarà aquesta prohibició, és clar que és un pas important per garantir la seguretat dels ciutadans.
A més d'eliminar la publicitat de serrallers, aquesta mesura també és una crida d'atenció per a altres sectors on l'intrusisme laboral i les estafes són comunes. Google està fent un primer pas en la regulació dels anuncis en línia, però podria ser el començament d'un canvi més ampli en la manera com es gestionen els serveis que s'ofereixen a través d'Internet.
Amb aquesta mesura, s'espera una reducció significativa en els casos d'estafes relacionades amb els serrallers i un control més gran sobre qui pot oferir aquests serveis a través de plataformes en línia.