En els darrers anys, els robatoris de cable a les vies de tren de Catalunya han esdevingut un problema constant que afecta greument el servei ferroviari. Aquests robatoris, que acostumen a centrar-se en el coure, interrompen el funcionament normal dels trens, causant retards significatius i complicacions per a milers d'usuaris. A més, generen importants costos per a la reparació i substitució del material robat. Les autoritats estan treballant per frenar aquests incidents, però la situació continua sent crítica a diverses zones de la xarxa ferroviària catalana.
De fet, aquest mateix matí, la circulació de trens de les línies R13 i R14 de Rodalies està tallada aquest dilluns entre Lleida i les Borges Blanques per falta de tensió a la catenària a causa del robatori de cable. Renfe ha estat gestionant un servei alternatiu per carretera i a partir de les 9 del matí el recorregut entre Lleida i Montblanc es farà amb autobús.
Tècnics d'Adif estan treballant al lloc per resoldre el problema des que s'ha produït la incidència poc després de la 1 de la matinada. L'R13 és la línia que enllaça Lleida i l'Estació de França de Barcelona per Valls i l'R14 uneix aquests dos punts passant per Reus i Tarragona. Protecció Civil ha activat la prealerta del pla Ferrocat arran d'aquesta incidència.
Per què són tan habituals aquests robatoris?
Els robatoris de cables a les vies de tren són freqüents a causa de l'alt valor del coure, un material essencial al sistema elèctric ferroviari. Aquest metall és molt demandat al mercat negre, la qual cosa el converteix en un blanc atractiu per als lladres. A Catalunya, aquests robatoris han augmentat en els darrers anys, provocant interrupcions en el servei de trens i causant grans inconvenients als passatgers. A més, el coure és fàcil de transportar i vendre, cosa que facilita que els delinqüents el robin sense gaire complicació.
Els efectes d'aquests robatoris van més enllà de les pèrdues econòmiques, ja que les vies ferroviàries es veuen directament afectades. El robatori de cables pot interrompre el subministrament d'energia necessari perquè els trens funcionin, cosa que provoca retards, cancel·lacions i, en alguns casos, situacions perilloses. Aquestes interrupcions no només afecten els trens de passatgers, sinó també el transport de mercaderies, cosa que agreuja l'impacte.
Les autoritats han intentat implementar diverses mesures de seguretat, com ara la instal·lació de càmeres i sistemes de vigilància, però l'accés a algunes zones ferroviàries continua sent relativament fàcil per als delinqüents. La gran extensió de les vies i la dificultat de vigilància constant a totes les àrees contribueixen que aquests robatoris continuïn sent un problema persistent a Catalunya i a altres parts de l'Estat.