Els incidents a Rodalies Renfe han esdevingut un problema recurrent a Catalunya, afectant milers de passatgers que depenen d'aquest servei per als seus desplaçaments diaris. Retards freqüents, avaries als trens, i fallades a la infraestructura ferroviària han generat un creixent malestar entre els usuaris. A més, la manca d'inversions i el manteniment adequat ha estat assenyalada com una de les causes principals d'aquestes interrupcions.
Les protestes i les queixes per part dels viatgers són constants. Exigint millores urgents en un sistema que consideren essencial per a la mobilitat a la regió, però que sovint resulta poc fiable.
Un incendi molt perillós en una línia
La circulació de trens de la línia R3 entre Manlleu i Ripoll es troba interrompuda a causa d'un incendi a la catenària. El foc ha afectat la part del final d'un tren que anava en direcció a Vic i els seixanta passatgers han hagut de ser ràpidament evacuats. El SEM ha atès tres persones durant l'evacuació.
L'avaria es va provocar cap a les 8.45 hores quan el pantògraf d'un tren de Rodalies es va enganxar amb la catenària i va provocar una caiguda de tensió de la xarxa elèctrica. Els tècnics de l'administrador d'infraestructures ferroviàries (Adif) treballen per resoldre el sistema elèctric. Mentrestant, Renfe està gestionant un servei de transport alternatiu per carretera per cobrir el tram entre Puigcerdà i Manlleu.
La incidència es va registrar entre Manlleu i Torelló, però el tram afectat per la caiguda de tensió arriba fins a Ripoll. Cinc dotacions de Bombers s'han traslladat fins al lloc i l'incendi ja s'ha donat per extingit. S'han activat cinc dotacions.
"Estem revisant l'interior del vagó per assegurar que no quedi cap punt calent. Les persones evacuades del tren han sortit pel camí paral·lel a l'espera de transport alternatiu que se'ls ha habilitat", explicaven els Bombers de la Generalitat en un tuit. S
Aquesta no és l'única interrupció de circulació que està experimentant l'R3 aquest dimarts. Ja que s'ha aturat el pas dels trens entre Planoles i La Molina per la caiguda d'un arbre sobre la infraestructura, segons ha informat Adif. També s'està treballant en un pla alternatiu de transport amb transbordaments per carretera.
Un tren es pot incendiar per diversos motius, sent les fallades elèctriques una de les causes més comunes. Els sistemes elèctrics que alimenten el tren, des dels motors fins a la il·luminació i la climatització, es poden sobreescalfar si no estan degudament mantinguts.
Un curtcircuit als cables o una sobrecàrrega als circuits pot generar espurnes que, si entren en contacte amb materials inflamables a bord, poden desencadenar un incendi. A més, el desgast de components clau, com ara els frens o el sistema de tracció, també pot provocar el sobreescalfament de parts del tren.