La CUP ha publicat un espot per denunciar la massificació turística i les seves conseqüències com la precarietat laboral. En un vídeo que dura poc més de dos minuts, titulat 'Això no és un estiu d'anunci', es pot veure com una noia interpretada per Laura Porta viu a Barcelona està revisant apartaments amb preus per sobre dels mil euros.
La protagonista comença vacances i contacta amb un amic, l'actor Jaume Madaula, per anar-lo a veure i passar uns dies fora de la ciutat. "A Barcelona no s'hi pot estar, està ple de 'guiris' a tot arreu", exclama la jove. L'anunci es fixa en les conseqüències de la massificació turística. Per exemple, en la precarietat laboral del sector de la restauració o la vulneració del dret a ser atès en català.
La cançó 'Hoteles, sol y playa' del disc Nostàlgia Airlines (Bankrobber) de la cantant mallorquina Maria Jaume interpretada per ella mateixa i Pau Debon, cantant d'Antònia Font, acompanya el fil narratiu de la història. El vídeo es pot veure a les xarxes socials i al canal de Youtube de la formació.
La campanya
L'espot s'emmarca en la campanya de la CUP 'No som un souvenir'. Els anticapitalistes adverteixen de les conseqüències de la massificació turística com ara "un procés de substitució d'habitatge residencial per apartaments turístics, l'increment del lloguer de temporada i el preu de l'habitatge". També en la precarietat del sector en l'àmbit laboral que "ofereix salaris baixos i un alt grau de rotació i temporalitat".
Així mateix, la CUP alerta de "l'encariment del cost de la vida" a causa del major poder adquisitiu dels visitants. "L'economia s'enfoca no cap als locals sinó cap als turistes, provocant l'expulsió del veïnat dels seus barris, pobles i ciutats", lamenta la CUP a través d'un comunicat.
Per fer front a aquesta situació, els cupaires proposen "una regulació integral de l'habitatge, apostar pel decreixement turístic progressiu i planificat, recol·locant la majoria dels llocs de treball en sectors estratègics". També "eliminar els privilegis de les empreses turístiques i destinar els diners de promoció del turisme a la promoció de sectors productius". Finalment, reclamen "potenciar el turisme intern i de proximitat i impulsar el català al treball, establint el dret a aprendre el català en horari laboral costejat per l'empresa".
'Tourists go home'
El moviment "Tourists Go Home" a Catalunya és una expressió creixent del malestar local en relació a l'impacte del turisme massiu en diverses ciutats, especialment Barcelona. Aquest moviment, que ha anat guanyant força en els últims anys, sorgeix com a resposta a l'augment desmesurat del turisme que, segons molts residents, està desfigurant la identitat cultural, elevant el cost de la vida i deteriorant la qualitat de vida de la població local.
Barcelona, com a destinació turística ideal, ha vist un increment en el nombre de visitants durant les últimes dècades. Això ha portat a una gran pressió sobre els serveis públics, l'habitatge i les infraestructures. L'arribada massiva de turistes ha transformat barris sencers, com el Gòtic o la Barceloneta, en espais gairebé irreconeixibles per als seus habitants, on els negocis tradicionals han estat substituïts per botigues de souvenirs, restaurants per a turistes i apartaments turístics.
A més, l'augment de preus associat amb aquest tipus de turisme ha fet que molts residents hagin de marxar dels seus barris a la recerca d'allotjament més assequible, provocant un desplaçament dels veïns de tota la vida i un trencament del teixit social. Així doncs, es tracta d'un moviment vinculat a iniciatives veïnals, que expressen la seva oposició mitjançant grafits, pancartes i manifestacions.