Els vols poden patir retards per una varietat de motius, sovint relacionats amb factors meteorològics adversos. Condicions com tempestes, boira espessa, vent fort o neu poden afectar les operacions aeroportuàries, dificultant els enlairaments o aterratges amb seguretat. A més, les condicions meteorològiques poden ser problemàtiques no només a l’aeroport de sortida o arribada, sinó també en la ruta de vol. En aquests casos, el control aeri pot optar per retardar els vols o reprogramar rutes per garantir la seguretat dels passatgers i la tripulació.
Un altre factor comú que provoca retards són els problemes tècnics amb l'aeronau. Els manteniments imprevistos o errors detectats a l'últim moment requereixen reparacions per assegurar que l'avió estigui en condicions òptimes. A més, la saturació dels aeroports, el trànsit aeri intens o les operacions de seguretat addicionals, especialment en moments de gran afluència, també poden afectar els horaris de vol. Finalment, causes com la falta de personal, vagues o altres problemes operatius poden sumar-se a la llista de motius per als retards.
La tempesta que creua Catalunya aquest dimecres està causant retards de diversa consideració i que poden superar les dues hores en els vols amb sortida i arribada a l'aeroport del Prat. Segons han informat fonts d'Aena, de moment, no consta que hagi calgut fer desviaments a altres aeròdroms per la impossibilitat d'aterrar a la capital catalana, com sí va passar pel mateix motiu aquest dimarts en operacions previstes a Reus i Palma. A més, aquest dimecres al migdia també s'han hagut de cancel·lar alguns vols, com per exemple els de Vueling a Palma, Madrid, Lisboa, Bordeus, Paris, Lió, Niça i Milà.
Els últims incidents al Prat
Recentment, l'aeroport del Prat de Barcelona ha estat escenari d'un incident que va generar una alarma per una possible fuga de material radioactiu. El succés va ocórrer el 20 de febrer de 2024, quan un avió de Swiss Airlines procedent de Zuric transportava un paquet amb material mèdic que contenia una substància radioactiva de baixa intensitat. El paquet es trobava a la bodega de l'avió, i en el moment de la descàrrega es va detectar que l'embolcall de cartró exterior estava malmès, fet que va activar els protocols d'emergència
Les autoritats van acordonar part de la terminal T1 i van activar els plans d'emergència Aerocat i Radcat. Es va establir un perímetre de seguretat, i es va confinar els passatgers de l'avió mentre es feien les comprovacions pertinents per garantir que no hi havia risc per a les persones. Bombers especialitzats en riscos químics i radiològics van ser mobilitzats per avaluar la situació, i es van realitzar mesuraments per determinar el nivell de radiació.
Tot i l'ensurt inicial, després de diverses hores d'investigació, els equips d'emergències van confirmar que no hi havia cap risc per a la salut i es va desactivar l'alarma. Afortunadament, no es va registrar cap ferit ni cap afectació en l'operativa de l'aeroport, i els vols van continuar amb normalitat. Aquest incident, tot i ser menor, va posar a prova l'eficàcia dels protocols de seguretat de l'aeroport del Prat i dels serveis d'emergència.