‘Més de 150 l/m²’: compte en aquestes 4 comunitats perquè arribaran pluges intenses i persistents
Durant els pròxims dies, el temps farà un gir important a bona part d'Espanya. Una nova borrasca, batejada amb el nom de Clàudia, s'ha format davant l'oest peninsular i serà la responsable d'un episodi de pluges fortes, vent i pols en suspensió. Tot i que som en plena tardor i les pluges no sorprenen ningú, aquesta vegada el front serà especialment insistent i afectarà durant diversos dies les mateixes zones.
El sistema es mourà molt a poc a poc, així que els núvols descarregaran una vegada i una altra sobre l'oest del país. Això augmentarà el risc d'acumulats alts, especialment en quatre comunitats que hauran d'estar pendents del cel durant les pròximes hores: Galícia, Castella i Lleó, Extremadura i Andalusia occidental.
Les pluges que no donen treva a l'oest peninsular
Clàudia forma part d'un sistema de baixes pressions força gran que a més tindrà fred en altura i diverses petites borrasques girant al seu voltant. Aquest conjunt quedarà gairebé “tancat” entre l'anticicló del Mediterrani i un altre bloqueig sobre Groenlàndia, cosa que farà que gairebé no es mogui. Per això les pluges seran tan persistents.
Els vents del sud empenyeran una massa d'aire més càlida del normal per aquestes dates, cosa que també ajudarà que les precipitacions siguin més intenses. Galícia serà la primera a notar-ne els seus efectes: l'AEMET ja ha activat avisos grocs per pluges que podrien deixar més de 20 l/m² en només una hora.
Amb el pas de les hores, les precipitacions s'estendran cap a l'oest de Castella i Lleó, Extremadura i l'oest d'Andalusia. En aquestes quatre comunitats, les pluges seran moderades, però podran ser localment fortes i molt constants, sobretot entre avui i dijous.
#ElTiempo
🌧️ Un frente, asociado a la borrasca Claudia, llega hoy a Galicia dejando precipitaciones persistentes y localmente fuertes. En el resto abundante nubosidad de tipo alto.🌡️ El viento de sur hará repuntar hoy las temperaturas.
🌐 https://t.co/YmmICKUMeF pic.twitter.com/FmlDzJHT0x
— Meteored España (@MeteoredES) November 11, 2025
Més de 150 l/m² en alguns punts
El front fred es reforçarà amb una gran corrent d'humitat que mantindrà la inestabilitat durant diversos dies. Les zones de muntanya orientades al sud i sud-oest seran les més castigades pels ruixats. Segons Meteored, “els mapes anticipen, fins a la nit de dijous, acumulats de més de 150 l/m² a l'oest de Pontevedra i A Corunya”, on els rius podrien augmentar el seu cabal.
També s'esperen més de 100 l/m² a la comarca de Sanabria i unes xifres molt semblants a les serres del sud de Salamanca i nord de Càceres. A l'oest de Castella-la Manxa i a la Comunitat de Madrid podrien aparèixer algunes pluges més disperses, mentre que a la resta del país augmentarà notablement la nuvolositat.
A més de la pluja, Clàudia portarà vent del sud amb ratxes de fins a 80 o 90 km/h en zones del nord. A la costa oest de Galícia el mar estarà molt alterat, amb onades que podrien arribar als 6 metres, per la qual cosa ja hi ha avisos de nivell taronja.
Les temperatures pujaran perquè la borrasca arrossegarà aire càlid carregat de pols en suspensió. Això deixarà cels tèrbols i un to groguenc, i a les zones on plogui és molt probable que caigui fang.
Així doncs, la borrasca Clàudia deixarà uns dies de temps mogut: pluja persistent, vent, pols i calor fora del normal per al novembre. Un episodi que afectarà sobretot l'oest peninsular, amb registres de pluja que podrien ser molt destacats.