Mario Picazo dona una última hora sobre l’huracà Gabrielle a Espanya: molta atenció
Mario Picazo segueix de prop l'evolució de l'huracà Gabrielle i centra la seva anàlisi en el que passarà a curt termini. El sistema avança per l'Atlàntic i manté en suspens la península Ibèrica, tot i que tot apunta que anirà perdent força en el seu recorregut.
Els models coincideixen en un debilitament progressiu abans d'acostar-se a la península. La circulació es trobarà amb aigües més fredes i amb vents en altura més intensos que afectaran el seu nucli. A això s'hi sumarà l'entrada d'aire més sec, que erosionarà a poc a poc la seva estructura càlida.
Mario Picazo assenyala que les restes de l'huracà Gabrielle posen rumb al nord-est
Per a Espanya i Portugal, el missatge és molt clar: Gabrielle no arribaria com a huracà. Tanmateix, pot deixar pluja intensa, ratxes fortes a la costa i fort onatge. L'impacte més probable es concentra entre la nit de dissabte i diumenge, especialment a l'oest portuguès i Galícia.
Ahir al matí, Gabrielle es va desplaçar cap a l'est-nord-est a 40 km/h amb vents sostinguts de 185 km/h, categoria 3. En el seu avanç cap al nord-est, el sistema va iniciar una transició extratropical per factors ambientals adversos. Així, continuarà perdent l'estructura tropical a mesura que interactuï amb aigües fredes i cisalladura.
Les previsions del Centre Nacional d'Huracans situen el cicló a prop de les Açores a última hora del dia d'avui. En aquest punt, s'esperen vents propers als 150 km/h, categoria 2 i l'inici de la transició. Demà dissabte ja hauria de ser un sistema post-tropical amb ratxes al voltant de 100 km/h sobre mar obert.
Per a la matinada de diumenge, en acostar-se a Portugal i Espanya, el vent rondaria els 75 km/h. Aquest debilitament no evita efectes costaners rellevants en àrees exposades de l'oest peninsular. En conseqüència, l'onatge i les bandes de precipitació es poden intensificar en franges horàries breus.
El huracán Gabrielle avanzando esta mañana direccion ENE a 40 km/h con vientos sostenidos de 185 km/h (CAT3). La prediccion hoy apunta a que se debilitará de forma progresiva antes de llegar a la península ibérica este fin de semana. A medida que avance hacia el noreste se… pic.twitter.com/RfAuo4Xxyk
— Mario Picazo (@picazomario) September 24, 2025
Aquests són els efectes previstos a Espanya i Portugal
L'escenari més probable inclou episodis de pluja intensa a Galícia i litoral oest de Portugal, segons Mario Picazo. També es contemplen ratxes de vent fort en zones litorals i un augment acusat de l'onatge. Tot plegat sota un sistema ja extratropical, però encara amb prou energia per generar impactes locals.
La cronologia operativa apunta al tram entre la nit de dissabte i diumenge com a finestra principal. La intensitat pot variar segons la trajectòria final i la fusió amb fronts a latituds mitjanes. Malgrat la pèrdua de categoria, les condicions costaneres mereixen seguiment en aquestes hores crítiques.
Mario Picazo subratlla la naturalesa canviant de la situació i manté la vigilància. L'evolució dependrà de com interactuï Gabrielle amb l'entorn marítim i els vents en altura. “Continuaré actualitzant la informació dia a dia”, assenyala el meteoròleg, en referència a la nova activitat prevista.